rek
07.12.2023
3 Komentarze

UOKiK idzie na wojnę z rosnącymi cenami subskrypcji

Jakub "Jaqp" Dmuchowski
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że ma zamiar zwalczyć proceder podnoszenia cen subskrypcji bez uprzedniego otrzymania na to zgody od użytkowników.

Żyjemy w czasach, w których wręcz nie sposób opędzić się od wszechobecnych subskrypcji – liczne serwisy VOD, Spotify, Amazon Prime, Xbox Game Pass, PlayStation Plus, a nawet Humble Choice zjadają każdego miesiąca pokaźne ilości gotówki z naszego konta. Co jednak, kiedy usługodawcy stosują przebiegłe zapisy w swoich umowach, na mocy których mogą podnieść ceny abonamentów z miesiąca na miesiąc, nie racząc nawet o tym poinformować klientów?

UOKiK kontra subskrypcje

Jak możemy przeczytać na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, podnoszenie cen automatycznych płatności bez zgody użytkownika jest niezgodne z prawem. Jak się okazuje, na fakt ten postanowił przymknąć oko Amazon. Wedle UOKiK, przedsiębiorstwo stosowało procedury, które umożliwiały mu jednostronną zmianę cen świadczonych usług od nowego okresu subskrypcyjnego. Jak przekazał prezes Urzędu, Tomasz Chróstny, w takich przypadkach klient nie powinien być związany przez zmiany w umowie bez wyrażenia świadomej zgody na przedłużenie subskrypcji na nowych warunkach. W skrócie – koniec z cichym podnoszeniem cen abonamentów i traktowaniem milczenia użytkowników jako zgody na pobranie z ich konta kwoty wyższej niż dotychczas.

https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1732341643037028843

Zwrócono przy tym uwagę na fakt, że ofiarą tego procederu najczęściej padają osoby, które posiadają podpięte karty płatnicze w serwisach, z których usług subskrypcyjnych korzystają. Zaznaczono, że automatyczne pobieranie opłat według zmienionego cennika jest absolutnie niedopuszczalne i nie powinno mieć miejsca.

Nie ma czegoś takiego jak >>milcząca zgoda<< konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach. W sytuacji zmiany ceny nie wystarczy sam fakt poinformowania z wyprzedzeniem o zmianie cenników. Konsument musi mieć możliwość akceptacji nowej ceny usługi, w ramach której podejmie świadomą decyzję o ewentualnym przedłużeniu trwania umowy na zmienionych warunkach.

Jak już zostało wspomniane, pierwszą ofiarą batalii UOKiK z nieuczciwie podnoszonymi cenami abonamentów stał się Amazon. Firma postanowiła skapitulować i zgodziła się na wprowadzenie zmian w swoim regulaminie. Od teraz zarówno Amazon EU, jak i Amazon Digital UK są zobligowane do informowania swoich obecnych klientów o tym, że w zawartej w przeszłości umowie zajdą zmiany.

https://twitter.com/UOKiKgovPL/status/1732341645830398266

Warto przy tym zaznaczyć, że rodzimy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie ma zamiaru spocząć na laurach, a grono jego ofiar wkrótce może się poszerzyć. Wedle zapowiedzi na celowniku organu znalazły się usługi subskrypcyjne oferowane przez takie firmy jak Apple, Disney, Google, HBO Max, Microsoft, Netflix oraz Sony.

3 odpowiedzi do “UOKiK idzie na wojnę z rosnącymi cenami subskrypcji”

  1. Tylko, że… amazon wcale nie podniósł ceny. To nadal 50zł.

    • Ale mieli taką możliwość podniesienia ceny i naliczania jej bez świadomej zgody klienta. Właśnie dziś dostałem e-maila o zmianie niektórych punktów w regulaminie, ale jeszcze nie miałem czasu dokładnie przeczytać, o co chodziło.

    • Ale miał regulamin, który umożliwiał im brzydkie rzeczy, a teraz nie ma.
      Edit: drugi!

Dodaj komentarz