10
2.11.2022, 11:26Lektura na 10 minut

25 lat Fallouta: Ciekawostki, easter eggi i inne tajemnice

Fallout już od pierwszej części słynął z mnóstwa sekretów i odniesień do popkultury. Kontynuując obchody 25-lecia serii, przyjrzyjmy się bliżej tego typu ciekawostkom.

Kontynuujemy świętowanie 25-lecia postapokaliptycznej sagi. Ozdobiliśmy CDA 5/2022 piękną rocznicową grafiką, pisaliśmy już o historii serii Fallout, Bethesda zapowiedziała darmową aktualizację next-gen do Fallouta 4, a Amazon pokazał pierwsze zdjęcie z serialu. Teraz czas na nasz autorski przegląd sekretów i żartów, którzy twórcy umieszczali w każdej części gry.


„Mad Max” wiecznie żywy

Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że filmy z serii „Mad Max” to nie tylko jedne z ulubionych pozycji twórców Fallouta, lecz także istotne źródło inspiracji (więcej na ten temat przeczytacie w artykule Ranafe z CD-Action 05/2022). Już sam postapokaliptyczny setting dzieli wiele cech wspólnych z kinowymi dziełami z Melem Gibsonem w roli głównej, ale nie brakuje też bezpośrednich nawiązań. Najważniejszym wydaje się charakterystyczna skórzana kurtka bez jednego rękawa, którą nosił także Max Rockatansky (w opisie przedmiotu jest mowa o aktorze Maksie Gobsonie wcielającym się w Szalonego Mela Kaminsky’ego). W Falloucie 3 pojawiają się również enpece o imieniu Mel.

Fallout
Fallout 2: skórzana kurtka nawiązująca do „Mad Maksa”

Gracz i jego pies

Oficjalną maskotką serii Fallout jest Vault Boy, ale wielu fanów pewnie mogłoby w tej roli obsadzić Ochłapa – psa przybłędę, który towarzyszył nam w każdej odsłonie głównej serii. W pierwszej części możemy go przeciągnąć na swoją stronę w Złomowie – wystarczy mieć na sobie skórzaną kurtkę, taką samą, jaką nosił jego poprzedni właściciel, lub przekupić go iguaną na patyku. W „dwójce” mamy szansę trafić na psiaka w trakcie wędrówek po pustkowiach. Dołączy do nas, jeśli pokażemy mu krypciarski strój naszego dziadka. W Falloucie 3 znajdziemy Ochłapa na Złomowisku, w „czwórce” zaś możemy go zrekrutować zaraz po wyjściu z Krypty 111, na postoju dla ciężarówek Red Rocket (kto pamięta „dojenie” psa z „Miasteczka South Park”?). Nasz czworonożny przyjaciel wystąpił także w Brotherhood of Steel na PS2.

Fallout 4
Ochłap w Falloucie 4

Strażnik mostu

Jeden z najsłynniejszych easter eggów w Falloucie 2 to nawiązanie do filmu „Monty Python i Święty Graal”. Podróżując przez pustkowia, możemy natrafić na strażnika mostu, który – podobnie jak w filmie z 1975 roku – zadaje trzy pytania. Pierwsze dwa się nie zmieniają i dotyczą naszego imienia oraz celu. Trzecie dobierane jest losowo: strażnik zapyta nas np. o enpeców, którzy przeżyli w Falloucie, albo o statystyki niezbędne do osiągnięcia jakiegoś profitu. Aby wyjść z sytuacji pokojowo (nie radzę wdawać się w walkę, bo gość może wezwać na pomoc szalonego brahmina, a zabicie go wiąże się z utratą karmy), nie wolno kłamać przy pierwszej i drugiej odpowiedzi. Przy trzeciej zaś możemy albo sami zareagować pytaniem (strażnik zginie i zostawi nam cenny loot), albo znów podać informację zgodnie z prawdą, co umożliwi nam bezproblemowe przejście przez most.

Cytaty z „Monty Pythona” pojawiają się w serii do dziś: w Falloucie 76 protektronom drwalom zdarza się cytować popularną „Piosenkę drwala” z dziewiątego odcinka „Latającego cyrku…”.


Star Wars i Star Trek

Pierwsze odsłony Falloutów naszpikowane są odniesieniami do popkultury, ale prym wśród nich wiodą nawiązania do światów Gwiezdnych Wojen i Star Treka. W „dwójce” wystarczy nosić pancerz wspomagany, by okoliczni menele wyzywali nas od Dartha Vadera, a jedna z aktorek studia filmów pornograficznych Złote Globy stwierdza, że nasza postać jest „trochę niska jak na szturmowca”. W siedzibie Bractwa Stali w San Francisco znajdziemy komputer medyczny, który działa niczym zbiornik z bactą z „Imperium kontratakuje”, a wiele postaci cytuje kultowe dialogi ze starej trylogii.

Fallout 2
Fallout 2: Zbiornik z bactą

Jeśli zaś chodzi o Star Treka, to w ruinach Bazy Wojskowej Mariposa możemy znaleźć zwłoki kapitana Pickarda, jednego z oficerów nadzorujących tamtejsze prace wydobywcze, co stanowi jasne odwołanie do kapitana Jeana-Luca Picarda z „Następnego pokolenia”. Podróżując po świecie, mamy też szansę natrafić na kamienny portal, Strażnika Wieczności, który przenosi nas w czasie do Krypty 13. Jeśli zdecydujemy się użyć terminala z hydroprocesorem… cóż, doprowadzimy do jego zniszczenia, co stanowiło punkt wyjścia fabuły pierwszego Fallouta. Sam portal i tematyka paradoksów czasowych nawiązują do odcinka „The City on the Edge of Forever” oryginalnego serialu „Star Trek”.

Fallout 2
Strażnik Wieczności w Falloucie 2

Również w grach Bethesdy znajdziemy odniesienia do tych dwóch marek. Dla przykładu w Operacji Anchorage – dodatku do Fallouta 3 – tytułowa symulacja działa bez zachowania protokołów bezpieczeństwa podobnie jak holodeki w „Star Treku”, przez co śmierć wewnątrz niej wiąże się ze zgonem w świecie rzeczywistym. Z kolei w „czwórce” jedno z wydań „Vademecum Amerykańskich Sił Specjalnych” nawiązuje do słów Obi-Wana Kenobiego: „To nie są roboty, których szukacie”.

Fallout 4
„Vademecum Amerykańskich Sił Specjalnych” nawiązujące do słów Obi-Wana

Interplay i Black Isle

Bethesda złożyła hołd swoim poprzednikom w pierwszej stworzonej przez siebie grze z serii przynajmniej w dwóch miejscach. W Chevy Chase możemy znaleźć brązowy pomnik z charakterystyczną kulą ziemską, która stanowiła także logo Interplaya. Z kolei w dodatku Point Lookout natrafiamy na wzmianki o przedwojennej firmie Isla Negra Holdings. „Isla Negra” to po hiszpańsku „czarna wyspa”, czyli Black Isle.

Fallout 3
Pomnik z kulą ziemską z logo Interplaya

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „rajmund” Gańko

Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.

Profil
Wpisów1806

Obserwujących9

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze