Kontrowersyjna strzelanka Six Days in Fallujah otrzymała pierwsze misje fabularne. Command and Control już dostępne

Dla postronnego obserwatora wydane w zeszłym roku we wczesnym dostępie Six Days in Fallujah może wydać się po prostu kolejnym taktycznym shooterem, przypominającym Battlefielda czy Call of Duty, jednak historia kryjąca się za tą grą jest znacznie ciekawsza. Prace nad projektem rozpoczęto bowiem już w 2006 roku, kiedy wojna w Iraku wciąż jeszcze trwała. Twórcy obiecywali, że dostarczą jak najwierniejszą prawdzie wizję II bitwy o Faludżę z listopada 2004 roku. Dostarczyli jednak coś zgoła innego, a mianowicie kontrowersje.
Już sam wybór tematu wielu wyda się kontrowersyjny, ponieważ wojska amerykańskie zostały oskarżone o użycie m.in. białego fosforu w charakterze bojowym czy wykorzystanie bomb zapalających przeciwko cywilom. Twórcy zapewniali co prawda, że z poszanowaniem odniosą się do obu stron konfliktu, jednak nie zmieniło to faktu, że gra była nazywana przez niektórych „symulatorem mordowania Arabów”. Działająca w USA organizacja CAIR, dbająca o prawa muzułmanów, zwróciła się nawet z apelem do największych firm, aby powstrzymały się od dystrybucji Six Days in Fallujah. Ostatecznie gra ukazała się we wczesnym dostępie dopiero w zeszłym roku, a udostępniona nam wersja nie była szczególnie satysfakcjonująca, o czym możecie przeczytać w recenzji Łukasza Morawskiego. Twórcy nie porzucają jednak Six Days in Fallujah, gdyż do strzelanki trafiła właśnie pierwsza duża aktualizacja o tytule Command and Control, która wprowadza fabularne misje bazowane na relacjach uczestników wojny.
Aktualizacja dodaje także kontrolowane przez AI oddziały, którym możemy wydawać proste komendy w stylu „Naprzód!” albo „Formować szyk!”. Najważniejszą nowością są jednak dwie misje oparte na prawdziwych wydarzeniach i relacjach świadków. Pierwsza z nich pokaże nam początki tworzenia się ISIS oraz Al-Kaidy dzięki mieszance gameplayu, przerywników filmowych, archiwalnych materiałów oraz wywiadów. Natomiast druga przeniesie graczy w pierwsze godziny II bitwy o Faludżę. Znacznego ulepszenia doczekała się też grafika, gdyż poprawiono praktycznie wszystkie tekstury i modele, a także dodano ray tracing. Naprawiono także całą masę bugów, które trapiły Six Days in Fallujah od dłuższego czasu.
Pełny opis aktualizacji Command and Control możecie znaleźć na steamowej karcie gry.
Czytaj dalej
25 odpowiedzi do “Kontrowersyjna strzelanka Six Days in Fallujah otrzymała pierwsze misje fabularne. Command and Control już dostępne”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Dla kogo kontrowersyjna, dla tego kontrowersyjna.
No intencjonalne pominięcie tego, że w czasie bitwy o Faludżę trochę popełniono zbrodnię wojenną, może uchodzić za kontrowersję.
@Avaler
Pominięcie gdzie konkretnie?
Definicyjnie, jeśli jakikolwiek utwór wywołuje u niektórych bardzo silne reakcje sprzeciwu, a u innych nie, to jest kontrowersyjny, bo takie jest znaczenie tego słowa. To nie zależy od osobistego punktu widzenia na sprawę.
@Quetz
Definicyjnie „kontrowersyjny” to również cecha. I według zacytowanej definicji wszystko jest/może być kontrowersyjne.
Brawo, dokładnie tak jest.
@Quetz
No to powiedzmy, że „planeta Ziemia” jest kontrowersyjna. Definicyjnie 😉
Jako termin? Nie, nie jest. Chyba że masz na myśli coś innego.
@Quetz Tak, jako termin. Klasyfikacja Ziemi jako planety jest kwestionowana ergo kontrowersyjna.
BTW Poprawię błąd ortograficzny wyżej, bo może wprowadzać w błąd.
Głębia twoich przemyśleń jak zwykle mnie onieśmiela
@Quetz To nie ja, to definicja. Wiń definicję.
Ale to nie ja mam problem z definicją.
@Quetz „Ale to nie ja mam problem z definicją.”
Ja też nie mam. Mam problem z przyklejaniem łatki „kontrowersyjna” z byle powodu.
Czyli jak zwykle wracamy do punktu wyjścia. Gra była od początku kontrowersyjna, możesz to nawet sprawdzić i będziesz wiedział dlaczego. Polecam i życzę dobrej nocy.
@Quetz „Gra była od początku kontrowersyjna,”
Gra była, i jest, równie kontrowersyjna, co termin „planeta Ziemia” – którego to terminu nikt kontrowersyjnym nie nazywa. Stąd moja pierwsza wypowiedź „Dla kogo kontrowersyjna, dla tego kontrowersyjna.”
Również życzę dobrej nocy.
Ta analogia oczywiście nie ma sensu, ale dam ci przestrzeń, żebyś sam doszedł do tego, dlaczego tak jest. Podpowiedź: odpowiedź jest w komentarzach.
@zadymek No takie pominięcie w sensie, że w czasie drugiej bitwy o Faludżę Amerykanie zrzucili zarówno na wrogie siły jak i na zamieszkującą miasto ludność cywilną biały fosfor a gra, której akcja dzieje się w 100% w czasie tej bitwy pozwala sobie na nie wspomnienie, że do tego doszło.
@Avaler
Chodzi ci o to, że gra, która wciąż powstaje prawdopodobnie „pominie” kwestię zbrodni wojennych?
I jak rozumiem, jest to kontrowersyjne ponieważ inne gry tego typu (strzelanki w realiach historycznych) bardzo szczegółowo obrazują przekrój wydarzeń i nie stronią od ukazania/wspomnienia o zbrodniach wojennych, tak?
@zadymek Jest to gra której twórcy zadeklarowali, że nie mają intencji wspomnienia o tym, jednocześnie reklamując się tym, że zamierzają realistycznie oddać bitwę.
@Avaler „Jest to gra której twórcy zadeklarowali, że nie mają intencji wspomnienia o tym, jednocześnie reklamując się tym, że zamierzają realistycznie oddać bitwę.”
Konkretnie powiedzieli, że skupią się na realistycznym odtworzeniu przeżyć marines podczas konkretnych wydarzeń z bitwy, w pieczołowicie odtworzonej Faludży. Oraz, że nie będą zmuszać graczy do popełniania „okropieństw”.
A więc
1. Jeśli twierdzisz, że oddasz realistycznie jakiś segment wydarzenia historycznego, to musisz „wspomnieć” o patologiach?
2. Jest jeszcze kwestia tego, jakie „wspomnienie” cię zadowala. Czy twórcy powinni jednak umożliwić udział w operacjach, podczas których popełniono zbrodnie wojenne? Pozwolić dokonać ich osobiście, czy być świadkiem? Jedna taka strzelanka pozwala zrzucić biały fosfor na cywili, i była za to chwalona pod niebiosa. Na pewno tutaj nie podniesie się raban 😉
A może same relacje świadków ci wystarczą? Podobno już jakieś mają.
Widzisz zadymku, gdybyś się sekundę zastanowił nad tym, co własnie napisałeś, może w głowie rozjaśniłoby ci się, dlaczego gra doczekała się miana „kontrowersyjnej”.
@Quetz
To, że gra doczekała się łatki „kontrowersyjnej” mnie nie dziwi, oszołomy są wśród nas. Mam problem z tym, że banda oszołomów robi szum o ten konkretny tytuł, podczas gdy nikt nie kruszył kopii o gry opiewające I i II WŚ, III-cią krucjatę, wojny peloponeskie, wojnę secesyjną, rewolucję amerykańską/francuską/rosyjską, wojnę w Korei, II wojnę indochińską czy operację Pustynna Burza.
@zadymek Może cię to zaskoczy ale w przeciwieństwie np. takiej wojny peloponeskiej, wojna w Iraku miała miejsce nie tak dawno temu i jest całkiem sporo ludzi, którzy nie mają jeszcze za pasem 30 lat ale mają z niej bardzo wyraźne wspomnienia i nadal żyją w cieniu jej konsekwencji. Swoją drogą przeciw grze wypowiadali się też weterani Koalicji.
@Avaler „wojna w Iraku miała miejsce nie tak dawno temu i jest całkiem sporo ludzi, którzy nie mają jeszcze za pasem 30 lat ale mają z niej bardzo wyraźne wspomnienia i nadal żyją w cieniu jej konsekwencji”
Czy ktoś miał problem z robieniem gier o II WŚ, bo weterani jeszcze dychają? Już nie mówiąc o Pustynnej Burzy – pierwsze gry wyszły jeszcze w 1991!
„Swoją drogą przeciw grze wypowiadali się też weterani Koalicji.”
Jedni przeciw, inni za. Sam pomysł na grę w realiach II-giej bitwy o Faludżę wyszedł od weterana tej bitwy właśnie. Rzekomo.
Ciekawe, kiedy kliknie, na razie minęły 24h