rek

Microsoft udostępnił demo Quake’a 2 wygenerowane przez AI. Zagrać może każdy

Microsoft udostępnił demo Quake’a 2 wygenerowane przez AI. Zagrać może każdy
Michał "thegoose" Gąsior
Microsoft wciąż dopieszcza swój model generatywnego AI i tym razem wziął się za odtworzenie z jego użyciem pierwszego poziomu Quake’a 2.

Szereg większych podmiotów na rynku gier ochoczo inwestuje we wszelkie rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji i Microsoft nie jest tu wyjątkiem. We współpracy z Ninja Theory stworzył bowiem Muse, które jest modelem generatywnego AI tworzącego wideo z gry na podstawie nagrań rozgrywki. Na samym początku za bazę przyjął Bleeding Edge, teraz zaś wziął na warsztat Quake’a 2, a konkretniej mówiąc – jego pierwszy poziom.

Microsoft chwali się w kolejnym artykule na temat Muse, że od momentu zaprezentowania go po raz pierwszy poszedł o parę kroków do przodu. Przede wszystkim model potrafi już generować 10 lub więcej klatek na sekundę, gdzie wcześniej pokazywał w tym samym czasie 1 klatkę. Zwiększono rozdzielczość z szalonych 300×180 do 640×360, a także znacząco obniżono ilość danych wymaganych do „nakarmienia” modelu AI. Dzięki temu nagrania Quake’a 2 wykonano własnoręcznie z pomocą profesjonalnych testerów, wcześniej zaś Muse potrzebował setki godzin wideo graczy z Bleeding Edge. Najważniejsze jest jednak to, że Microsoft pozwolił na wypróbowanie takiej „gry” (która w zasadzie jest czymś w rodzaju interaktywnego wideo) każdemu z poziomu przeglądarki.

https://twitter.com/geoffkeighley/status/1908593030141202635

Projekt został obśmiany w mediach społecznościowych, a zwłaszcza pod postem Geoffa Keighleya, który zdaje się być pod wrażeniem technologii Microsoftu. Przede wszystkim wytykana jest niska funkcjonalność takiego Quake’a 2 – poruszaniu się towarzyszy spory input lag, a wszystkie tekstury są zamazane i nieczytelne. Brakuje również obsługi myszy, a więc trzeba zadowolić się dość ograniczonym sterowaniem. Gdy natomiast spojrzymy w dół, to program potrafi wygenerować nam zupełnie inne otoczenie niż to, w którym byliśmy. Pod tym względem Muse prezentuje podobny poziom, co wygenerowany przez AI Minecraft udostępniony w internecie w ramach projektu Oasis.

https://twitter.com/GeorgeCrudo/status/1908634627721359470

Sam Microsoft jest świadom tych ograniczeń i wymienił je w artykule promującym Quake’a 2 w wersji AI. Dodaje jeszcze to tego błędy w interakcji z przeciwnikami, zapominaniem przez program obiektów pokroju beczek czy problematycznym pasku zdrowia. Stąd firma będzie kontynuowali pracę nad Muse, nie zdradziła jednak, jaką grę wykorzystają tym razem. Można jednak założyć, że będzie to ponownie jedna z marek, które posiada Microsoft.

Pomimo krytyki firma nie zamierza porzucić prac nad Muse i jej celem jest dojście do takiego poziomu, w którym możliwe będzie wygenerowanie całej funkcjonalnej gry. Taką wizję zaprezentował Satya Nadella, szef Microsoftu, porównując swój kontakt z tą technologią do zetknięcia się po raz pierwszy z Chatem GPT. Budzi to obawy i zastrzeżenia wielu graczy, specjalistów zajmujących się produkcją gier, ale także szeregu innych grup będących częścią branży, jak choćby aktorów głosowych.

6 odpowiedzi do “Microsoft udostępnił demo Quake’a 2 wygenerowane przez AI. Zagrać może każdy”

  1. Dla korpo takich jak Microsoft idealna opcja, takie generowane przez AI gierki – byłoby czym zapychać Game Passa. Nie zdziwię się, jak lada chwila będzie tego wysyp we wszelkich abonamentach, od wspomnianego GP, poprzez Ubi+, PS Plus, EA Play Pro i co tam jeszcze jest. Gówno – contencie: przybywaj!

  2. Quo vadis branżo? Czy tu jeszcze chodzi o gry?

  3. Gry dla pokolenia TikToka.

  4. No brawo, odtworzyli kawałek starej gry. A teraz niech to ich wspaniałe AI stworzy coś nowego i unikalnego.

    • Nowe i unikalne kosztuje. AI będzie generowało kilkuminutowe levele dla tiktokowców, bo dla nich te kilka minut to i tak długo. Gdzieś widziałem ostatnio rozmowę na forum, gdzie ktoś chciał link do filmiku na youtube’ie wyjaśniającego fabułę jakiejś gry. Dostał link do filmu trwającego 15 minut i gość zapytał czy nie ma czegoś krótszego, bo takiego długiego nie będzie oglądać.

  5. Kiedy oznaczenie PEGI „Generated by AI”?

Dodaj komentarz