Piranha Bytes zamknięte. To koniec studia, które stworzyło Gothica

Piranha Bytes zamknięte. To koniec studia, które stworzyło Gothica
Twórcy Gothica mieli problemy już wcześniej, ale – jak dowiedziało się CD-Action – ostatniego dnia czerwca ich ponad 20-letnia przygoda w branży się skończyła.

The article in English can be found here.

Jeden z pracowników Piranha Bytes, z którym pozostawaliśmy w kontakcie od momentu publikacji pierwszych informacji na temat kryzysowej sytuacji studia, przekazał nam, że odpowiadająca za stworzenie Gothica firma zakończyła działalność wraz z końcem czerwca.

Kryzys trwał już od dłuższego czasu, jednak na horyzoncie pojawiali się co jakiś czas inwestorzy zainteresowani udzieleniem studiu pomocy. Z udostępnionych nam informacji wynika, że wyczekiwano zastrzyku gotówki w kwocie 3 milionów euro. Bądź co bądź była to jedna z najpopularniejszych firm tworzących gry u naszych zachodnich sąsiadów. Niestety ostatecznie nie doszło do wykupu „Piranii”, a finansowanie ze strony Embracera wystarczyło na utrzymanie zespołu do czerwca 2024. W międzyczasie wielu pracowników pożegnało się ze studiem, stawiając na pewniejsze zatrudnienie. Na kilka dni przed publikacją materiału biuro firmy wyglądało tak:

{„alt” => „”, „caption” => „”, „imageUrls” => [„https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2024/07/08/215be888-9701-443d-8e3c-4407a0c3a90d.jpeg”, „https://cdaction.pl/wp-content/uploads/2024/07/08/47e10678-9580-460e-8a37-46151afd5289.jpeg”], „isStretched” => false}

Wiemy, że w planach po ewentualnym przejęciu było odcięcie się od ostatnich gier wyprodukowanych pod dowództwem Björna Pankratza (który wraz z żoną w listopadzie zeszłego roku odszedł z Piranha Bytes i dziś ogłosił założenie studia Pithead), czyli serii Elex, oraz stworzenie nowego tytułu w klimatach dark fantasy na Unreal Enginie 5. Miał on oczywiście przypominać Gothica, do którego Piranha Bytes nie miało praw. W grudniu dopracowywano jeszcze oświetlenie oraz animacje, które, według informatora, były wcześniej powodem sporej krytyki ze strony graczy. 

Dotychczasowy prezes Piranha Bytes, Michael Rueve, nie wypowiedział się jeszcze na temat losów firmy, ale wedle naszych informacji studio najprawdopodobniej nie wypuści żadnych oficjalnych oświadczeń, pozwalając sobie na spokojne i ciche odejście.

Jeżeli chcecie poznać historię studia, to zapraszamy do lektury tekstu z wydania specjalnego o Gothicu, który z tej smutnej okazji udostępniliśmy na stronie pod tym linkiem

16 odpowiedzi do “Piranha Bytes zamknięte. To koniec studia, które stworzyło Gothica”

  1. Szok i niedowierzanie

  2. Piranha jak Podolski. Niby niemieccy, a swoi.

  3. apolgy for bad english
    where were u wen piranha bytes die
    i was at house eating dorito when phone ring
    „piranha bytes is kil”
    „no”

    Szkoda, dzięki za ważną część dzieciństwa 🙁

  4. Piranie skończymy się po Gothic II, tak że już dawno opłakane.

  5. To obecne 10 lecie 21 wieku jest coraz gorsze.

  6. Jedna bestia mniej!
    I tak już nic fajnego nie potrafili stworzyć, więc może i lepiej.

  7. Jedno z najbliższych sercu (mojemu, ale przypuszczam, że także wielu innych osób) studiów deweloperskich. Podziękowania za wspomnienia z dzieciństwa

  8. Spokojnie. Wszystko będzie w porządku 😉

  9. Raczej nikogo to nie zaskoczyło. Od miesięcy nie dawali znaku życia, co najmniej dwóch pracowników było już w innych studiach jeszcze przed zamknięciem.

  10. Wielki żal, będzie mi brakowało gier w ich stylu. Chyba żadna inna seria arpg, nie miała takiej fajnej eksploracji.

  11. Trochę szkoda. Nie powiem, łezka się w oku zakręciła, ale jednak może tak jest lepiej. Gothicki 1-2NK to było coś. Potem jeszcze pierwszy Risen, ale później było już tylko gorzej. O ile da się fajnie połączyć magię z technologią, to świat Elexa jakoś się nie kleił. I szczerze mówiąc, nie widziałem nadziei na poprawę i powrót Piranii do oryginalnej formy.

  12. to wszystko tylko iluzja

  13. Szkoda, ale raczej można się było tego spodziewać po ostatnich informacjach i po sprzedaży Elexa 2

  14. Niestety, ale co seria to coraz gorsza… Gothic to był totalny hit. Risen był spoko, przynajmniej jedynka. Elex też niezły, ale raczej tylko dla fanów PB.

  15. Wszystko przemija.
    Lepiej odejsc jako zasluzony bohater niz stoczyc sie i zyć jako prostytutka.

Dodaj komentarz