Star Wars Battlefront II i Overwatch: Loot boksy zainteresowały belgijską komisję hazardową
Być może gry zostaną wycofane z belgijskiego rynku, a ich wydawcy będą musieli zapłacić "setki tysięcy euro".
Październik 2017 przejdzie do historii jako miesiąc, w którym mikrotransakcje stały się przedmiotem debaty zarówno w obrębie agencji ratingowych (swoje stanowiska wyraziły europejskie PEGI oraz amerykańsko-kanadyjskie ESRB), jak i na forum brytyjskiego parlamentu. Eksperckie gremia coraz śmielej rozmawiają o tym, czy aby loot booksy nie powinny podlegać podobnym regulacjom, co gry hazardowe. Więcej o sprawie przeczytacie zresztą w dostępnym od wtorku CDA 13/2017, w którym przyjrzeliśmy się sprawie na okoliczność artykułu "Na umrzyka skrzyni".
Pytanie o powinowactwo mikrotransakcji z hazardem zadał sobie właśnie kolejny podmiot. Jak donosi PCGamesN, Peter Naessens (szef Belgian Gaming Commission) bez ogródek przyznaje, iż...
Jeśli to hazard, to jest niemożliwy bez pozwolenia komisji.
Zapowiada również, że jego urząd przyjrzy się sprawie i jeśli orzeknie, że loot boksy noszą znamiona gier losowych, Electronic Arts i Blizzard mogą zapłacić "setki tysięcy euro" kary, a sprzedaż ich tytułów zostanie w Belgii zakazana. Nadmieńmy przy tym, że urzędnicy zdają sobie sprawę, iż w Overwatchu możemy nabyć wyłącznie kosmetyczne dodatki, stąd shooter Zamieci może zostać potraktowany ulgowo.
Elektronicy wystosowali już oświadczenie, w którym po swojemu tłumaczą:
Stworzenie uczciwej i przynoszącej frajdę gry ma ogromne znaczenie dla EA. Mechanizm skrzynek z łupami w Star Wars Battlefront II to nie hazard. Zdolność gracza do odniesienia w grze sukcesu nie jest zależna od zamawiania skrzynek. Gracze mogą zdobyć je także poprzez grę, nie wydając żadnych prawdziwych pieniędzy. Gracz zawsze ma gwarancję pozyskania zawartości, którą będzie mógł wykorzystać w grze.
Abstrahując jednak od sum, które EA ewentualnie będzie musiało wypłacić Belgom, wydawca już teraz poniósł potężne straty. Na razie jednak – wizerunkowe.
Czytaj dalej
Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.