17
14.12.2017, 10:21Lektura na 2 minuty

Star Citizen: Crytek pozywa twórców

Niemiecka firma zarzuca studiom Cloud Imperium Games i Behaviour Interactive bezprawne wykorzystywanie silnika CryEngine 3.


Daniel „CormaC” Bartosik

Podczas gdy powstające już od ponad pięciu lat kosmiczne MMO wciąż zbiera od fanów absurdalne kwoty (w chwili publikacji tego newsa licznik na oficjalnej stronie wskazuje 173 527 503 dolarów, a niedawno donosiliśmy, że w zaledwie jeden dzień na konto twórców wpłynął milion dolarów), Chrisa Robertsa i spółkę czeka prawne spięcie z Crytekiem, który zarzuca developerom, że używają jego silnika CryEngine 3 niezgodnie z umową.

Do kalifornijskiego sądu rejonowego wpłynął dokument, w którym niemiecka firma utrzymuje, że jej technologia wykorzystywana była przy produkcji Squadrona 42, czyli opóźnianej raz za razem samodzielnej singlowej kampanii fabularnej w świecie Star Citizena, opracowywanej równolegle z MMO. Umowa licencyjna na wykorzystanie dorobku Cryteka dotyczyła Star Citizena, a że Squadron 42 jest odrębną grą, developerzy złamali prawo. Oprócz uregulowania zaległej opłaty licencyjnej strona pozywająca domaga się wyrównania różnego rodzaju strat finansowych (te bezpośrednie oszacowano na ponad 75 000 dolarów), wypłacenia przez developerów kar pieniężnych za złamanie warunków umowy i nałożenia na nich stałego zakazu wykorzystania technologii będącej przyczyną sporu. Dodatkowo firma z Frankfurtu oskarża Cloud Imperium Games o usunięcie logotypów Cryteka z materiałów promocyjnych gry i zatajenie modyfikacji dokonanych w CryEnginie, co również stanowić ma naruszenie wcześniejszych ustaleń.

Sytuację komplikuje fakt, że pod koniec grudnia 2016 roku twórcy przenieśli się z CryEngine'u 3 na silnik Amazon Lumberyard. Nie jest to jednak technologia w pełni autorska, lecz zmodyfikowana wersja... CryEngine'u 3, który Amazon pozyskał swego czasu od Cryteka za 50 milionów dolarów. Jednym z filarów pozwu jest tymczasem to, że w materiałach ze Star Citizena i Squadrona 42 doszukano się fragmentów kodu wskazujących na to, że gry wciąż "przynajmniej częściowo" działają na CryEnginie. Cloud Imperium Games w oświadczeniu przesłanym serwisowi Massively OP podkreśla natomiast fakt przesiadki na Lumberyarda:


Jesteśmy świadomi faktu, że Crytek złożył skargę w amerykańskim sądzie rejonowym. CIG nie korzystało z CryEngine'u od dłuższego czasu, ponieważ przesiedliśmy się na Lumberyard Amazona. To bezpodstawny pozew, przed którym będziemy zażarcie się bronić, włączając w to odzyskanie od Cryteka wszelkich kosztów związanych ze sprawą.



Czytaj dalej

Redaktor
Daniel „CormaC” Bartosik

Gram od ponad 30 lat (zaczynałem na Atari 130 XE, które wciąż mam na biurku), najchętniej sięgam po produkcje z silnym pierwiastkiem akcji, a najbardziej cenię te, które wciągają opowieściami i szarpią za emocje. W wolnych chwilach uprawiam na gitarze metal, czytam, oglądam (za) dużo seriali i odpędzam kijem Football Managery, w których topiłem kiedyś mnóstwo godzin.

Profil
Wpisów1229

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze