21
14.02.2018, 09:15Lektura na 3 minuty

Hawaje przygotowały ustawy – loot boksy tylko dla pełnoletnich

To już nie żadne gdybania, opinie czy apele. Najmłodszy stan USA może zdecydować o przyszłości branży.

Wygląda na to, że Stany Zjednoczone staną w forpoczcie zmian. Całkiem niedawno opisywaliśmy, że nad własnymi regulacjami pracuje Waszyngton (sprawę zgłosiło na forum troje senatorów), ale sporo wcześniej, bo jeszcze w listopadzie, przeciw skrzynkom z łupami wypowiedział się Chris Lee, młodziutki senator stanu Hawaje, który tymi słowami odniósł się do kontrowersji wokół Battlefronta II:


To starwarsowe kasyno zaprojektowane w taki sposób, by skusić dzieci do wydawania pieniędzy. To pułapka [ang. it's a trap, parlamentarzysta nawiązał do słynnej kwestii admirała Ackbara – dop. red.]. To sprawa, którą musimy się zająć, by upewnić się, że szczególnie dzieci, które nie są wystarczająco dojrzałe psychicznie i emocjonalnie, by móc uprawiać hazard (i dlatego hazard jest zabroniony do 21. roku życia), są bezpieczne.



Tych kilka miesięcy wystarczyło do przygotowania pakietu czterech ustaw, które mają zająć się tematem kompleksowo. Ich autorzy tłumaczą, że skrzynki z łupami „mogą stanowić takie samo zagrożenie psychologiczne, nałogowe i finansowe jak gry hazardowe”.

Dwie pierwsze ustawy skupiają się na zakazaniu sprzedaży gier z płatnymi losowymi nagrodami wszystkim osobom poniżej 21. roku życia (w większości stanów USA to granica, od której zaczyna się dorosłość). Co ciekawe wnioskodawcy powołują się również na Światową Organizację Zdrowia, która rozważa uznanie tzw. „gaming disorder” za zaburzenie psychiczne (więcej o sprawie przeczytacie w aktualnym wydaniu CDA, w którym o zasadność tej decyzji przepytaliśmy ekspertów). Jak czytamy:


Eksperci ds. zdrowia psychicznego zwracają szczególną uwagę na to, że narażanie dzieci i młodzieży na mechanizmy hazardowe może wpływać na ich rozwój poznawczy i prowadzić do uzależnienia, na które te grupy są szczególnie podatne.



Drugi pakiet ustaw ma na celu skłonienie developerów do ujawnienia prawdopodobieństwa wylosowania określonych typów nagród. Ponadto wszelkie gry zawierające loot boksy powinny być – zdaniem ustawodawców – stosownie oznaczone („Ostrzeżenie: zawiera wewnątrzgrowe zakupy i mechanizmy podobne do hazardu, które mogą być szkodliwe lub uzależniające”). Przypomnijmy, że podobne rozwiązania udało się wprowadzić Chińczykom.

W rozmowie z „Hawaii Tribune Herald” senator Lee umotywował swe działania troską o najmłodszych:


Dorastałem, grając w gry wideo, grałem przez całe życie. Z pierwszego szeregu obserwowałem ewolucję branży od momentu, gdy starała się tworzyć nowe rzeczy, po sytuację, w której zaczęła wykorzystywać ludzi, zwłaszcza dzieci, dla maksymalizacji zysku.



Lee zapewnia, że pozostaje w kontakcie z przedstawicielami innych legislatur i że „ponad połowa” stanów rozważa wprowadzenie podobnych regulacji.

Pamiętajmy, że jeśli ustawy przejdą przez parlament, będą dotyczyć relatywnie niewielkiego regionu (Hawaje liczą sobie raptem 1,4 mln mieszkańców). Byłby to jednak precedens, który zapoczątkowałby poważną dyskusję w innych stanach, a być może także w Kongresie (którego przedstawiciele już teraz wyrażają aprobatę dla inicjatywy Lee). Ewentualne nałożenie zakazu może poważnie uszczuplić zyski największych wydawców. Raptem wczoraj informowaliśmy, że Ubisoft odnotował ogromne zyski z mikrotransakcji. Również Electronic Arts nie zamierza z nich rezygnować.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze