Overkill’s The Walking Dead klapą, twórcy mają poważne problemy finansowe
Starbreeze musi walczyć o obniżenie kosztów i powrót nad kreskę.
Szwedzkie Starbreeze Studios, do którego od 2012 roku należy Overkill (seria Payday), od czerwca notuje odczuwalne spadki na giełdzie. Tuż przed tegorocznym E3 akcje firmy kosztowały równowartość 1,88 USD – teraz jest to już tylko 1,10 USD. Dodatkowo w trzecim kwartale 2018 straciła ponad 11 milionów dolarów – to prawie trzy razy więcej niż przed rokiem. Sytuację miała uratować atrakcyjna licencja na grę z uniwersum autorstwa Roberta Kirkmana. Premierę Overkill’s The Walking Dead, po wielu przygodach, zaplanowano na 6 listopada 2018 roku. Wagę tego tytułu podkreślał prezes zarządu Starbreeze, Bo Andersson, w oświadczeniu wystosowanym do pracowników:
Dzisiaj, po pięcioletnim okresie produkcji, debiutuje nasza największa gra. Overkill’s The Walking Dead jest naszym najważniejszym tytułem i to na nim teraz skupiać się będzie nasza strategia. Patrząc na to z szerszej perspektywy, chcemy, żeby tytuł stał się impulsem do przekształcenia Starbreeze w firmę z sukcesami, zdolną konkurować z największymi gigantami branży.
Niestety, rzeczywistość brutalnie zweryfikowała ambitne plany zarządu. Overkill’s The Walking Dead zebrała średnie recenzje (wersja pecetowa ma zaledwie 52% w serwisie Metacritic), a do tego gra w nią stosunkowo niewiele osób – tylko 14 tysięcy w szczycie, przy 240 tysiącach w przypadku Paydaya 2. Oczywiście poprzednia gra Overkilla jest na rynku o wiele dłużej, obrosła w treści, a przez jakiś czas można było odebrać ją za darmo, nie zmienia to jednak faktu, że szefostwo Starbreeze liczyło na zdecydowanie lepsze wyniki sprzedaży kooperacyjnej strzelanki na licencji The Walking Dead.
Starbreeze tłumaczy złe wyniki finansowe zachowaniem swoich rosyjskich i chińskich partnerów wydawniczych, którzy bardzo szybko wystawili Overkill’s The Walking Dead na różnorakich wyprzedażach. Dodatkowo 10 milionów dolarów od 505 Games za prawa do wydania konsolowej wersji tytułu zostaną wliczone do przychodów dopiero w przyszłym roku, co sprawia, że ten rok Starbreeze zamknie pod kreską. Żeby uspokoić swoich inwestorów, firma wydała oświadczenie prasowe, w którym padły między innymi następujące słowa:
[Sprzedaż Overkill’s The Walking Dead] jest oczywiście rozczarowująca, ale w kontekście liczby sprzedanych gier mamy z czym pracować. Mamy grono jednoczesnych graczy, co jest istotne dla przyszłych wyników w ramach naszej koncepcji gier jako usług. Zespół pracuje z pełną mocą, by dostarczyć usprawnienia gry i nowe treści, a sezon 2 wystartuje niedługo. Firma rozpoczęła projekt mający na celu ocenę działań oraz wdrożyła program redukcji kosztów oraz skupienia się na głównej działalności – wewnętrznej i zewnętrznej produkcji gier. Czynności te powinny zaowocowac istotnymi oszczędnościami w roku 2019 w porównaniu do 2018, głównie w obrębie działalnosci pobocznej. Rozpoczęliśmy przegląd naszych kosztów, by dopasować je lepiej do przychodów.
Starbreeze zamierza jeszcze w tym roku wypuścić mobilną grę Payday: Crime War. W planach ma również wydanie Psychonauts 2 (2019) oraz System Shocka 3. Nie wiadomo, jak sytuacja finansowa firmy odbije się na tym ostatnim tytule, którego produkcję obiecała wesprzeć kwotą 12 milionów dolarów. Gdzieś na horyzoncie jest również Payday 3.