10
14.10.2020, 08:58Lektura na 2 minuty

Xbox Series X/S: Szczegóły kompatybilności wstecznej. Dwa razy więcej fps-ów i auto HDR [WIDEO]

Po co nam nowe gry, jeżeli możemy wciąż grać w stare?


Witold Tłuchowski

Temat kompatybilności wstecznej był obecny w rozmowach o następnej generacji właściwie od samego początku, ale na konkrety musieliśmy czekać prawie do samej premiery. W zeszłym tygodniu dowiedzieliśmy się więc, że PlayStation 5 uruchomi prawie wszystkie gry z PS4. Teraz Microsoft pochwalił się, jak kwestia ta zostanie rozwiązana na Xboksie Series X/S.

Na konsoli zagramy w „tysiące produkcji” z poprzednich urządzeń firmy. Wszystkie skorzystają z mocy Series X/S, dzięki czemu „zadziałają z najwyższą wydajnością, z myślą o której je projektowano, ze znacznie wyższą wydajnością niż na ich pierwotnej platformie, co skutkuje wyższą i stabilniejszą liczbą klatek na sekundę, oraz renderowaniem przy maksymalnej rozdzielczości i jakości wizualnej”.

Przejdźmy do konkretów. Dysk NVME SSD zapewni więc krótsze czasy ładowania. Specjalna funkcja konsoli, Auto HDR, zgodnie z nazwą doda do każdego tytułu HDR. Działa to – nie zgadniecie – automatycznie, stąd developerzy nie muszą wypuszczać żadnych aktualizacji, a za poprawki odpowiada samo urządzenie (i to nie wpływając na wydajność procesora czy GPU).


(Kliknij, aby powiększyć)

Najważniejsza jest chyba jednak obietnica dużo stabilniejszej liczby klatek we wszystkich grach, a także dwukrotnego jej zwiększenia w wybranych dziełach. Jak tłumaczy Microsoft, metody pozwalającej uzyskać to ostatnie nie da się zastosować za każdym razem z powodu rozwiązań projektowych w niektórych produkcjach (przypomnę tylko dwa razy szybciej niszczące się bronie w działającym w 60 fps-ach Dark Souls 2, co trzeba było naprawiać patchem). Przykład działania tej funkcji zobaczyć możemy poniżej:

Konsola wyświetli także obraz w 4K (lub 1440p na Series S) dla tytułów z pierwszego Xboksa i Xboksa 360. Prawie wszystkie produkcje wyposażone zostaną też w 16x filtrowanie anizotropowe. Wszystko to zadziała z wydaniami zarówno fizycznymi, jak i cyfrowymi. Użytkownikom Xboksa 360 udostępniona zostanie zaś już niedługo możliwość zapisów stanu gry w chmurze za darmo, by mogli wygodnie przejść na nową generację.

Xbox Series X/S trafi na rynek 10 listopada.


Czytaj dalej

Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze