rek

Baldur’s Gate 3 grą roku TGA 2023! Alan Wake 2 z 3 nagrodami

W końcu wiemy! Baldur's Gate 3 dostało po raz kolejny tytuł gry roku, tym razem od kapituły The Game Awards!

Baldur’s Gate 3 grą roku na The Game Awards 2023! Nagrodę odebrał prezes Larian Studios Swen Vincke… oczywiście w zbroi. Nie mamy tu nic więcej do dodania, przeserdecznie gratulujemy. To druga nagroda GOTY od uznanej kapituły dla tej gry. Pierwszą wręczyły Golden Joystick Awards.

Baldur's Gate 3 grą roku!
https://www.youtube.com/watch?v=_KeY8lSwsfo

To nie wszystko

Podczas The Game Awards 2023 zaprezentowano też datę premiery Baldur’s Gate 3 na konsolach Xbox. To znaczy Larian przypomniał sobie o tym później i wrzucił informacje na sociale. Nieważne. Poinformowano, że gra jest już dostępna. W sam raz na Święta oraz zimowe noce. I taka mała ciekawostka: jesteśmy na planszy z oceną 10/10, po prawej.

https://youtu.be/fcmH0c3ywxk

Przypomnijmy, że Baldur’s Gate 3 na Xboksie przeszedł długą drogę od konceptu do wydania. Najpierw martwiono się, że premiera nie dojdzie do skutku szybko, ponieważ nie dało się rozwiązać problemu ze słabszymi Xboksami Series S. Kanapowego co-opa nie dało się zmusić do współpracy. Potem sam Phil Spencer spotkał się z prezesem Lariana i uzgodnili: problematyczny tryb zostanie na urządzeniach… wyłączony. Okazało się następnie, że da się znacznie obniżyć wykorzystanie RAM-u i VRAM-u. Skorzystali na tym użytkownicy innych platform w łatce numer 5. Tymczasem grę ukończyło już milion osób.

https://www.youtube.com/watch?v=Cty_fb3dBXU

The Game Awards 2023: Pełna lista zwycięzców

Po zakończeniu TGA 2023 oto pełna lista zwycięzców. Największymi wygranymi, oprócz Baldur’s Gate’a 3, są zdecydowanie tegoroczne gry Nintendo oraz Alan Wake 2. Gratulujemy.

  • Gra roku: Baldur’s Gate 3
  • Najlepsza gra action/adventure: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
  • Najlepsza gra akcji: Armored Core VI: Fires of Rubicon
  • Najlepsza adaptacja gry wideo: „The Last of Us”
  • Najlepszy kierunek artystyczny: Alan Wake 2
  • Najlepsza reżyseria: Alan Wake 2
  • Najlepsza narracja: Alan Wake 2
  • Najlepsza muzyka: Final Fantasy XVI
  • Najlepsze udźwiękowienie: Hi-Fi Rush
  • Najlepsza gra aktorska: Neil Newbon, Baldur’s Gate 3
  • Innowacja w dostępności: Forza Motorsport
  • Gra z przesłaniem: Tchia
  • Najlepsza wciąż rozwijana gra: Cyberpunk 2077
  • Najlepsze wsparcie społeczności: Baldur’s Gate 3
  • Najlepsza gra niezależna: Sea of Stars
  • Najlepszy debiut indie: Cocoon
  • Najlepsza gra RPG: Baldur’s Gate 3
  • Najlepsza bijatyka: Street Fighter 6
  • Najlepsza gra familijna: Super Mario Bros. Wonder
  • Najlepsza strategia/symulacja: Pikmin 4
  • Najlepsza gra sportowa/wyścigowa: Forza Motorsport
  • Najlepsza gra multiplayer: Baldur’s Gate 3
  • Najbardziej wyczekiwana gra: Final Fantasy VII Rebirth
  • Najlepszy twórca treści: IronMouse
  • Najlepsza gra mobilna: Honkai: Star Rail
  • Najlepsza gra VR/AR: Resident Evil Village VR Mode
  • Najlepsza gra esportowa: Valorant
  • Najlepszy gracz esportowy: Lee „Faker” Sang-hyeok (League of Legends)
  • Najlepsza drużyna esportowa: JD Gaming (League of Legends)
  • Najlepszy trener esportowy: Christine „potter” Chi (Evil Geniuses – Valorant)
  • Najlepsze wydarzenie esportowe: 2023 League of Legends World Championship
  • Nagroda publiczności: Baldur’s Gate 3

Owocne The Game Awards

Tegoroczne The Game Awards obfitowały w niespodzianki, różne zapowiedzi oraz nietypowe sytuacje. Na przykład Cyberpunk 2077 dostał nagrodę za najlepszą trwającą grę, wygrywając z Fortnite’em czy Apeksem, Kojima zapowiedział nagle nowy projekt o nazwie OD, a twórca Tears of the Kingdom odczytał przemówienie ze smartfona. Zgodnie z obietnicami Geoffa Keighleya nikt nie wtargnął na scenę.

Teraz zapraszamy do naszego neswroomu, który pęcznieje od ważniejszych zwiastunów, rano wypatrujcie spisu zbiorczego. W weekend z kolei możecie zajrzeć do działu publicystyki cdaction.pl, gdzie znajdziecie podsumowanie całej imprezy lekkim piórem.

Widzimy się za rok!

18 odpowiedzi do “Baldur’s Gate 3 grą roku TGA 2023! Alan Wake 2 z 3 nagrodami”

  1. Ani przez chwile nie zwatpilem ze Swen wyjdzie w zbroi, co za kozak!

  2. Chociaż raz dziennikarze potrafili nie głosować na zasadzie „jest od dużego wydawcy, więc musi dostać nagrodę”.

  3. Jakby co to z tym 10/10 to jesteście po prawej stronie 😉

  4. Taka ciekawostka: to samo płepłełe.pl, które widniało na trailerze Starfielda z oceną 10/10, Baldurowi wystawiło 9/10 (co w zasadzie oznacza, że Baldur jest gorszy od nowej perełki Bethesdy). Świadczy to dużo o obecnym poziomie sporej części polskich recenzentów growych.

    • Ja to nie wiem skąd ten portal się urwał. Nigdy nie wiedziałem o jego istnieniu nagle dup, a tam debile gorsi niż tutaj, fanboye Xboxa aka geje, newsów więcej i szybciej niż tutaj i w dodatku więcej komentarzy WTF.
      Co do typa od Lariana – można powiedzieć, że nie obsrał zbroi 🙂

  5. Niewielu jest w branży ludzi, którzy zasłużyli na tę statuetkę równie mocno, co Swen Vincke, ale też niewielu jest ludzi, którzy z takim uporem, pomimo ciągłych przeszkód, problemów i rozczarowań, dążyliby do realizacji swej wizji. W ogromnym sukcesie Baldurka nie ma więc śladu przypadku, choć z pewnością jest trochę szczęścia, bo chyba nikt w Larianie nie spodziewał się, że osławiona „scena z niedźwiedziem” zażre aż tak mocno i wywoła tsunami zainteresowania, na fali którego gra utrzymuje się niezmiennie od czerwca.
    Warto też zauważyć, że ta nagroda to również sukces samej gali TGA, jak i dziennikarzy i graczy biorących udział w głosowaniu, bo po raz kolejny po najwyższe laury sięga tytuł może nie „niszowy”, ale na pewno spoza bezpiecznego, głównego nurtu. To ważny sygnał dla całej branży: chcemy produkcji nietuzinkowych, odważnych, innowacyjnych. Oby tak dalej.

    • To tylko pokazuje jacy są niektórzy gracze. Niektórzy pisali że scena dla której kupili tą grę to ta z niedźwiedziem. Myślę że gdyby gra nie miała tyle przerywników filmowych, kontrowersji oraz miałaby ściany tekstu jak inne cRPG to nie byłaby tak dobrze oceniona przez społeczność. A szkoda bo jest ryzyko że inni też będą iść za tanią sensacją zanaiat. Po za tym trochę tu zadziałała sama marka Baldura i D&D a także trochę efekt kuli śnieżnej ale i przede wszystkim sporo włożonej pracy w ten tytuł. Ten efekt (kuli śnieżnej) widać też w negatywnych komentarzach do starfielda gdzie ludzie mówią że lepsza od niego jest grą która tworzona jest od 10 lat, poszły na nią grube miliony i jeszcze nie widać końca. Albo całe dyskusje na temat że w starfildzie nie ma żadnych obscenicznych tekstów i widoków (gdybym był złośliwy to bym powiedział – popatrzcie na twarze niektórych NPC :P). To właśnie pokazuje jacy są gracze – przeszkadza im w Baldurze tryb turowy gdzie trzeba trochę pomyśleć ale niedźwiedź to najwyższy kunszt w rzemiośle tworzenia gier. Taka jeszcze mnie naszła refleksja ze Starfildem że trafił w złe grono odbiorców i został przehajpowany. Są inne dalej rozwijane gry z drewnianą mimiką, z postaciami PG13, z ekranami ładowania na każdym kroku a ze świetnymi ocenami na Steam (94% – ostatnie dla The Long Dark). Chociaż po co ja te wypociny pisze jak mogę poprostu ten czas spędzić na dobrej grze. Deluxe Ski Jump np. (a co, ekranów ładownia tam nie ma – a przecież o to chodzi w grach żeby było ich jak najmniej co nie?).

  6. Gratulacje dla calej ekipy Lariana, ciezko na to wszyscy pracowali, mam nadzieje, ze nie dotkna ich w nagrode zwolnienia.

    • Czemu nie mają ich dotknąć zwolnienia? Przecież praca nad projektem nie oznacza dożywotniego kontraktu. Zrobili świetną grę, projekt się skończył i teraz mamy dwie opcje:
      – Firma tworzy kolejną grę / gry i ma zapotrzebowanie na zasoby ludzkie.
      – Firma tworzy kolejną grę / gry, ale dużo mniejsze i nie ma potrzeby zatrudnienia tak dużej ilości ludzi.

      Z tego co słyszałem Baldur mocno ich zmęczył i plany mają takie, że następne gry mają być mniejsze. W związku z tym wcale bym się nie zdziwił jakby jakiś procent ludzi został zwolniony – nie ma w tym nic złego ani dziwnego dla żadnej ze stron.

    • No cóż, może jak dorośniesz to zrozumiesz, dlaczego utrata pracy nie jest wcale taka super, zwłaszcza „w nagrodę” za sukces firmy. Mam nadzieję, że nie będziesz musiał się tego uczyć na własnym przykładzie.

    • „nie ma w tym nic złego dla żadnej ze stron” – faktycznie. Ja to wręcz wstaję każdego ranka i myślę jak by to było fajnie gdyby mnie zwolniono. Tyle korzyści! Mógłbym np. w praktyce nauczyć się jak zarządzać zerowym budżetem tak by nadal móc jeść i mnie spółdzielnia z mieszkania nie wyrzuciła.

    • @KRZOLWIK
      „Nie ma w tym nic złego ani dziwnego dla żadnej ze stron”. Tak się składa, że jest dokładnie odwrotnie. Pisałem już, że sukces Baldurka nie jest przypadkiem, ale warto podkreślić, że za jego lwią część odpowiada sama ekipa, którą Larian zebrał przez lata. Wybitne gry nie powstają rękoma „najemników”. Do tego potrzebujesz ludzi, którzy nie tylko znają się na rzeczy, ale i rozumieją filozofię studia, a wręcz stanowią jego integralną część. Dobrym przykładem jest tu Cyberpunk, który w bodaj największym stopniu ucierpiał właśnie na odejściu sporej części ekipy odpowiedzialnej za Wiedźmina. To byli fachowcy, których nie dało się zastąpić z dnia na dzień.

  7. Wbiłem na cdaction, żeby zobaczyć listę zwycięzców we wszystkich kategoriach, a tu proszę, tylko gra roku – no nic, znajdę news gdzie indziej 🙂

  8. Gratulacje, Sven. Obyś żył jak najdłużej i nigdy się nie zmienił. Reszta ekipy tak samo. Zasłużona nagroda.

  9. Larian i Remedy najbardziej docenione. I pięknie. Oby to był czytelny sygnał dla innych wydawców, że właśnie takich gier, z jakich słyną te studia, nam trzeba.

Dodaj komentarz