Stalker 2 jednak bez niskich wymagań sprzętowych. Twórcy je radykalnie podwyższyli
Cóż, fani serii długo nie pocieszyli się informacjami o niskich wymaganiach Stalkera 2.
Dosłownie dwa dni temu GSC Game World poinformowało, że ich zbliżający się Stalker 2 został „ozłocony”. Dało to pewność, że po wielu perturbacjach gra w końcu ujrzy światło dzienne, a seria po 15 latach otrzyma kolejną część. Tym bardziej cieszyły (zapewne zwłaszcza tych, którzy zdecydowali się na preorder) niskie wymagania sprzętowe, a zatem brak potrzeby posiadania najwyższej klasy blaszaka do uruchomienia produkcji w sensownej jakości i stabilnym klatkażu. Radość ta nie potrwała długo, ponieważ studio zrewidowało zalecaną konfiguracje dla Stalkera 2.
Na stronie gry, jak i na Steamie doszło do aktualizacji wymagań sprzętowych Stalkera 2 i z grubsza wszystko poszło w górę. W przypadku tych minimalnych względem poprzedniego stanu rzeczy musimy dołożyć dodatkowe 8GB RAM-u, natomiast karta graficzna pozostaje niezmienna, a procesor jest prawie identyczny. Aby zamiast 30 klatek na sekundę mieć 60 ze średnimi ustawieniami graficznymi, będziemy musieli zaopatrzyć się w RTX-a 2070 Super lub RTX-a 4060, a także procesor i7-9700K lub Ryzena 7 3700X.
Prawdziwą bombę studio przygotowało dla osób, które szykowały się na odpalenie Stalkera 2 w zalecanych wymaganiach (tj. w rozdzielczości 1440 p i 60 fps-ach). Od teraz nie wystarczy RTX 2070 Super lub nawet GTX 1080 Ti 11 GB – rekomendowany jest za to RTX 3070 Ti lub 4070, a także 32 GB pamięci RAM. Sprawa dotyczy też procesora, gdzie i7-9700K zamieniono na i7-11700. Natomiast jeśli chcemy wykorzystać pełnię możliwości graficznych Stalkera 2 i przemierzać Zonę w 60 klatkach i rozdzielczości 2160p wraz z najwyższymi ustawieniami, gra będzie wymagać od nas sporo – na tę podróż musimy zaopatrzyć się w RTX-a 4080, i7-13700KF i 32 GB RAM-u.
Na osłodę można dodać, że nie będziemy walczyć samą konfiguracją sprzętową, a z pomocą przyjdą technologie upscalingu. Choć nie było to wcześniej wiadome, to studio w odpowiedzi na wpis jednego z użytkowników X-a potwierdziło obecność DLSS-a i FRS-a w Stalkerze 2. Nie zagłębiono się tu w szczegóły i nie powiedziano nawet, w jakich wersjach oba będą pracować. Jednak w przypadku tego pierwszego z pomocą przychodzi sama Nvidia, wraz wpisem na swojej stronie poświęconym m.in. Stalkerowi 2.
Wynika z niego, że Stalker 2 otrzyma DLSS w wersji trzeciej i według wewnętrznych testów znacząco przyczyni się do poprawy wydajności gry, tym samym pomagając jej osiągnąć nawet dwa razy więcej klatek na sekundę. Jest jednak jeden haczyk – produkcję testowano na konfiguracji przekraczającej najwyższe wymagania sprzętowe Stalkera 2, korzystając z różnych wersji RTX-ów 4070, 4080 i 4090, procesora i9014900K i 64 GB pamięci RAM. Trudno zatem w prostych liczbach oszacować, jak duży miałby być skok wydajności dla słabszych konfiguracji. Co do zaś technologii AMD to sam jej producent potwierdził wczoraj na swojej stronie, że tytuł posiadać będzie FSR w wersji 3.1.
Czytaj dalej
Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.