Twórca Clair Obscur: Expedition 33 twierdzi, że produkcja gry u dużego wydawcy zajęłaby ćwierć wieku
Mocne i prawdziwe słowa szefa Sandfall Interactive.
O Clair Obscur: Expedition 33 można dziś czytać niemal wyłącznie w superlatywach. Uciekinierzy z Ubisoftu zbierają liczne pozytywne opinie od graczy, a produkcję pochwalił nawet sam prezydent Francji. Co więcej, premiera gry Sandfall Interactive zbiegła się z czasem z wydaniem remastera Obliviona, więc doniesienia o tym, że opowieść o walce z Malarką sprzedaje się dwukrotnie lepiej niż największe jRPG-i na Steamie, muszą być dla developerów powodem do satysfakcji.
Niedawno Guillame Broche, dyrektor generalny studia, w rozmowie z francuskim Pouce Café wyjaśnił, dlaczego produkcja takiego tytułu jak Clair Obscur zajęłoby około ćwierć wieku.
Tak, dla mnie produkcja gry takiej kategorii w dużej firmie zajęłaby 25 lat. (...) Projekty takie jak ten – z nowym IP, oryginalną historią, całkowicie nowymi postaciami – są bardzo trudne do przepchnięcia w dużej firmie. Jest mnóstwo etapów zatwierdzania, a w dużych strukturach musisz już mieć ugruntowaną pozycję i być wysoko w hierarchii, by w ogóle mieć szansę przedstawić taki projekt.
W tym samym wywiadzie podkreślił, że zespół twórców z Montpellier liczy zaledwie około 25–30 osób. Zaznaczył też, jak dużym wyzwaniem jest prowadzenie własnego, niezależnego studia.
To coś, co naprawdę da się osiągnąć tylko w niezależnym studiu. Gra może wydawać się duża, ale tutaj jest nas około 25 osób. Wszyscy się dobrze znamy. (...) Założenie własnego studia to też ogromne wyzwanie, a nie same przyjemności. Jako szef masz bardzo mało urlopu i wiele nieprzespanych nocy przez pierwsze kilka lat. Ale warto, zdecydowanie warto.
Trudno się z nim nie zgodzić. Szczególnie w czasach, gdy warto przypomnieć wielkim korporacjom (które coraz rzadziej można nazywać „studiami”), że gracze potrafią pokochać nawet mocno eksperymentalne produkcje – zwłaszcza te, które łączą w sobie świeżość, pasję i unikalną wizję. Innymi słowy: dobra gra zawsze się obroni.
Czytaj dalej
Rodowity bałuciarz i entuzjasta popkultury. W wolnych chwilach robi filmiki o grach na YouTubie. Kontakt: filip.chrzuszcz@cdaction.pl