Większość studiów developerskich jest zainteresowana wykorzystaniem AI
Dane pochodzą z raportu 2024 State of the Game Industry przygotowanego i opracowanego przez Game Developers Conference. W jego ramach przepytano 3000 developerów z różnych zakątków świata, a udzielone przez nich odpowiedzi datowane są na październik ubiegłego roku. Po raz pierwszy w historii raportów GDC zadano pytania odnośnie do sztucznej inteligencji, a uzyskane wyniki są w stanie zaskoczyć.
Sztuczna inteligencja w gamedevie
Pierwsze z pytań dotyczyło wykorzystania generatywnych modeli AI, takich jak ChatGPT, DALL-E, GitHub Copilot, a nawet Adobe Generative Fill (będący elementem programu Photoshop). Aż 31% respondentów udzieliło odpowiedzi, że sami z nich korzystają w trakcie pracy, z kolei 18% zaznaczyło, że korzystają z nich ich współpracownicy. Kolejne 15% stwierdziło, że nie wykorzystuje generatywnego AI, ale jest nim zainteresowane. Przeciwny pogląd przejawia za to 23% ankietowanych, a więc niemal 1/4 respondentów.
Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, że odpowiedzi potrafiły skrajnie się różnić pomiędzy poszczególnymi sektorami studiów. Dla przykładu, osoby związane z szeroko pojętym biznesem i finansami były bardziej skłonne do skorzystania z pomocy sztucznej inteligencji (44%) w porównaniu do artystów (16%) oraz scenarzystów i pisarzy (13%). Jak więc widać, branża kreatywna na ten moment trzyma się z dala od AI, a przynajmniej na to wskazują odpowiedzi jej przedstawicieli.
Ciekawostką jest także to, że średnio czterech na pięciu developerów martwi się o etyczne zastosowanie generatywnej sztucznej inteligencji. Ponownie jednak, największy sceptycyzm przejawiają osoby odpowiedzialne za oprawę artystyczną gier, z kolei optymistycznie w przyszłość patrzą programiści, marketingowcy i pracownicy odpowiedzialni za finanse oraz przepływ gotówki.
Nieco miejsca poświęcono także najpowszechniejszym sposobom promowania powstających oraz świeżo wydanych tytułów. W tej kwestii niepodzielnie królują media społecznościowe, a w szczególności X. Pomimo tego, że z portalu celem promocji korzysta 76% developerów, znaczna część z nich twierdzi, że jest niezadowolona z platformy oraz działań stojącego za nią Elona Muska.
Na koniec nie zabrakło także smutnego akcentu, jakim są coraz powszechniejsze masowe zwolnienia w branży gier wideo. Z ogółu ankietowanych, aż 35% potwierdziło, że odczuło ich skutki, a 56% obawia się, że to wciąż nie koniec tego przykrego procederu.
Czytaj dalej
Jedna odpowiedź do “Większość studiów developerskich jest zainteresowana wykorzystaniem AI”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Baj baj, ludzie bez AI.