30
22.03.2022, 14:51Lektura na 10 minut

Wiedźmin 4. Fabuła? Bohater? Zebraliśmy sporo poszlak

„Wiedźmin 4 powstaje”. CD Projekt Red zrzucił bombę, po czym nabrał wody w usta. Jedyne, czym dysponujemy, to obrazek z amuletem w śniegu. Przedyskutowaliśmy w redakcyjnym gronie kierunki, jakie może wskazywać ta poszlaka.


Barnaba „b-side” Siegel

Uwaga! W poniższym tekście pojawiają się spoilery dotyczące zakończenia Wiedźmina 3.

W informacji prasowej CDPR napisało wprost, że żadnych szczegółów dotyczących Wiedźmina 4 jeszcze nie zdradzi. Byliśmy jednak uparci i stwierdziliśmy, że zadamy kilka niewinnych i neutralnych pytań, bo a nuż odpowiedzi do czegoś nas doprowadzą. Dział PR developera nie dał nam jednak szans:


W tej chwili ta zapowiedź to wszystko, czym dzielimy się na temat gry. Pewnego dnia podzielimy się większą ilością szczegółów. Prosimy o cierpliwość.


CD Projekt Red

W takim razie na własną rękę zajmijmy się tym, co widzimy, czego się domyślamy i co zasłyszeliśmy w branżowych kuluarach.

wiedźmin 4

Wiedźmin 4 – śnieg

Większość obrazka pokrywa śnieg. Taki element tła rzadko bywa przypadkowy, najczęściej wprost wskazuje na przykład na mroźny region, który związany będzie z główną fabułą Wiedźmina 4. Być może chodzi o Skellige, być może o Daleką Północ i Góry Smocze, ale w przypadku zarówno sagi Sapkowskiego (jak i gry Wiedźmin 3) śnieg budzi raczej oczywiste skojarzenia z Białym Zimnem.

Czym jest Białe Zimno? Tu musimy cofnąć się do „Krwi elfów”, bo tam już na pierwszej stronie pada istotne, związane z mrozem proroctwo:


Zaprawdę powiadam wam, oto nadchodzi wiek miecza i topora, wiek wilczej zamieci. Nadchodzi Czas Białego Zimna i Białego Światła, Czas Szaleństwa i Czas Pogardy, Tedd Deireádh, Czas Końca. Świat umrze wśród mrozu, a odrodzi się wraz z nowym słońcem.


Andrzej Sapkowski, „Krew elfów”
Wiedźmin 3
Wiedźmin 3: Dziki Gon

Przepowiednię tę wypowiada Itlina, elfia wieszczka. Proroctwo towarzyszy nam w sadze, a właśnie o tym pierwszym aspekcie nadchodzącego kataklizmu przypomina nam Avallac'h w tomie „Wieża Jaskółki”:


Wskutek zmiany kąta padania promieni słonecznych przesunie się, i to znacznie, granica wiecznej zmarzliny. To góry zmiażdży i odepchnie daleko na południe sunący z północy lód. Wszystko przysypie biały śnieżek. Warstwą grubą na ponad milę. I zrobi się bardzo, ale to bardzo zimno.


Andrzej Sapkowski, „Wieża Jaskółki”

Białe Zimno w końcu pojawia się... w Wiedźminie 3. I przychodzi nie w formie omenu, wróżby, ale realnego, groźnego żywiołu, z którym można podjąć walkę – o co zresztą do CD Projektu mieli pretensje niektórzy zagorzali fani książkowej sagi. A czemu to tak istotne? O tym za chwilę.


Wiedźmin 4 – Szkoła Cechu Rysia

Na zapowiadającej Wiedźmina 4 grafice na śniegu leży medalion, który przynależy do Szkoły... no właśnie, której? Chociaż w sieci przeważa odpowiedź „Szkoła Cechu Kota”, wiele osób wskazuje na to, że widoczna na amulecie głowa nie do końca przypomina kota – choćby ze względu na zbyt spiczaste uszy.

Potencjalny ryś na medalionie oraz ryś euroazjatycki. Fot: Materiały prasowe/Wikimedia Commons, Bernard Landgraf

Zatem Szkoła Cechu Rysia? Tu warto zaznaczyć, że jeśli natrafiliście na wzmianki o niej w sieci, mieliście do czynienia z wytworem wyobraźni fanów. Sapkowski nigdy nie wspominał o takiej szkole, w grach CD Projektu Red również się nie pojawia. Kanonicznie w książkowej sadze pojawiają się wyłącznie Szkoła Cechu Wilka, Kota i Gryfa, ale w grach spotkamy też inne, choćby Szkołę Cechu Żmii, do której należał Letho, skrytobójca z Wiedźmina 2.

Letho w Wiedźminie 2

Jedynym namacalnym tropem w tej kwestii są nazwy kilku przedmiotów z Dzikiego Gonu zaszyte w plikach z grą. Fani znaleźli cztery elementy pancerza, które w nazwie mają wbite słowo Lynx – czyli ryś po łacinie – a wspólnie tworzą zestaw zbroi Szkoły Cechu Kota. Pytanie tylko, czy da się z tego wyciągnąć jakiś wniosek?

wiedźmin 4 szkoła rysia kota
Wpisy w trybie konsoli w Wiedźminie 3. Grafika: Reddit/Imgur

Jak zauważa jeden z użytkowników Reddita, są też przedmioty, które mają w plikach gry wpisane w nazwie „Ursine” (ang. niedźwiedzi), a związane są z pancerzem Szkoły Cechu Niedźwiedzia. Wygląda więc to na pozostałości po roboczych wersjach gry, lubiące zalegać w kodach – programiści nie zawsze mają czas lub potrzebę usuwać elementy, które w końcu służą wyłącznie do ich pracy i nie mają wpływu na to, co gracze zobaczą po odpaleniu tytułu.

Oczywiście z racji tego, że produkcje CD Projektu Red są oparte na świecie stworzonym przez Sapkowskiego, ale nie podążają poddańczo za materiałem źródłowym, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Szkoła Cechu Rysia powstała. Nie istnieją jednak żadne przesłanki i wskazówki, które odpowiedziałyby na pytanie: „Po co?”. Czy miałaby to być prastara szkoła, z której wywodzi się Cech Kota? Czy może nowa, założona na zgliszczach kociej? To oczywiście już czyste spekulacje.

[AKTUALIZACJA]

Co prawda CD Projekt Red z jednej strony wprost pisał o tym, że na razie nie poda żadnych dodatkowych informacji, ale z drugiej w rozproszonej, internetowej komunikacji pojawiają się pojedyncze odpowiedzi. Takie jak GIF z przytakującą głową Kanyego Westa, który Marcin Momot, globalny szef społeczności, wrzucił jako odpowiedź na pytanie o to, czy na zdjęciu widzimy rysia.

Wydaje się więc jasne, że medalion należy do Szkoły Cechu Rysia. Ale biorąc pod uwagę fakt, że ryś należy do rodziny kotów, powinowactwo z kanonicznym "kotami" nadal wydaje się prawdopodobne.

[DALSZA CZĘŚĆ ORYGINALNEGO WPISU]


Wiedźmin 4 – Szkoła Cechu Kota

Skoro nie ryś, to kot, a zatem jedna z kanonicznych wiedźmińskich szkół. Co o niej wiemy? Z jednej strony niewiele, ale z drugiej wystarczająco dużo, by zaczęło robić się ciekawie w kontekście Wiedźmina 4.

Szkoła Cechu Kota miała w swojej historii etap współpracy i scysji ze szkołą wilczą. Rywalizacja zakończyła się tym, że „Wilki” zakazały „Kotom” wstępu do wiedźmińskich warowni, w tym Kaer Morhen, na czas zimy. Co dalej? Sapkowski nie rozwijał tej kwestii w książkach, a w grach pojedynczy przedstawiciele szkoły giną, znikają w niesławie albo przyłączają się do jednej z krążących po Kontynencie karawan. Słuch o Szkole Cechu Kota jako organizacji z grubsza zaginął.

Wiedźmin 3 – Geralt w pancerzu Szkoły Cechu Kota

I tu na scenę wkracza Ciri, która – choć oficjalnie do żadnej ze szkół nie należała – zarówno w książkach, jak i w grach ma przy sobie medalion z kotem. Skąd się wziął? To efekt wygranego starcia z jej arcywrogiem, Leo Bonhartem, które opisane jest w „Pani Jeziora”:


– Chyba mnie... – stęknął. – Chyba mnie nie dorżniesz, co? Nie zrobisz tego... Nie dobijesz powalonego i bezbronnego... Ja cię przecież znam, Ciri. Jesteś na to... za szlachetna.

Patrzyła na niego długo. Bardzo długo. Potem pochyliła się. Oczy Bonharta rozszerzyły się jeszcze bardziej. Ale ona tylko zerwała mu z szyi medaliony – wilka, kota i gryfa. Potem odwróciła się i poszła w stronę wyjścia.


Andrzej Sapkowski, „Pani Jeziora”

Co się stało z medalionem gryfa? Tego nie wiemy – ale losy dwóch pozostałych amuletów są wprost opisane w tym samym tomie:


Ciri obejrzała się, spojrzała na Yennefer, która, by nie upaść, oparła się o balustradę. Wyciągnęła odebrane Bonhartowi medaliony. Kota zawiesiła sobie na szyi, wilka dała Geraltowi.


Andrzej Sapkowski, „Pani Jeziora”

A co na to gra CD Projektu Red? Zerknijcie na poniższy gameplay – w przerywniku filmowym widać, że Ciri ma przy pasie przypięty medalion kota. Mordka zwierzaka pojawia się też w lewym górnym rogu podczas walki, jakby wskazywała, że w Dzikim Gonie „Jaskółka” przynależy do Szkoły Cechu Kota (gdy kierujemy Geraltem, w tym samym miejscu znajduje się medalion wilka):

Z kolei papierowe RPG "Wiedźmin: Gra wyobraźni" z 2001 roku dorzuca jeszcze jeden istotny element – tam Szkoła Cechu Kota jako jedyna szkoli kobiety.

Jeśli widoczny na obrazku zapowiadającym Wiedźmina 4 medalion faktycznie symbolizuje kocią szkołę, jeszcze mocniej naprowadza nas to na główny wątek nowej gry. Tym bardziej, że...


Zakończenie Wiedźmina 3 

Wiedźmina 3 można było ukończyć na trzy sposoby. W „złym” zakończeniu losy Ciri po starciu z Białym Zimnem nie są znane, w „neutralnym” zostaje cesarzową Nilfgaardu, a w „dobrym” pozostaje nadal wiedźminką i podróżuje z Geraltem. Te dwa ostatnie zakładają, że Ciri wygrywa starcie z Białym Zimnem.

Które z nich można jednak uznać za kanoniczne? Mogłoby się wydawać, że CD Projekt Red postawił na „dobre”, bo w oficjalnych, wydanych przez Dark Horse komiksach, w których akcja rozgrywa się po wydarzeniach z Wiedźmina 3, Geralt i Ciri dalej polują na potwory. Zapytaliśmy u źródła, ale Redzi nie ułatwili nam zadania:


Nigdy nie kanonizowaliśmy żadnego zakończenia. Wszystkie funkcjonują równolegle i to gracz decyduje, które się wydarzy, bo taka jest natura gier. Jeśli odwołujemy się do jakiegoś zakończenia w komiksie, to znaczy, że na potrzeby komiksu autor wybrał sobie właśnie to – akurat było mu potrzebne, żeby opowiedzieć historię.


Marcin Blacha, Story Director w CD Projekcie Red

Trudno jednak uwierzyć w śmierć Ciri. Jej przetrwanie byłoby zresztą zgodne z tym, co pojawiało się w książkach Sapkowskiego. W dalszej części wspomnianej wyżej przepowiedni Itliny pojawia się nawiązanie do Starszej Krwi – a tę miała w sobie właśnie Ciri:


Odrodzi się ze Starszej Krwi, z Hen Ichaer, z zasianego ziarna. Ziarna, które nie wykiełkuje, lecz wybuchnie płomieniem. Ess’tuath esse! Tak będzie! Wypatrujcie znaków! Jakie to będą znaki, rzeknę wam – wprzód spłynie ziemia krwią Aen Seidhe, Krwią Elfów...


Andrzej Sapkowski, „Krew elfów”

Tu warto dodać, że Ciri nie tylko była w stanie podjąć walkę z Białym Zimnem, ale też jako jedyna przenieść się do innego wymiaru, by walczyć z tym żywiołem także poza znanym nam kontynentem. Wspomina o tym Avallac'h w tomie „Wieża Jaskółki”.


Wieszczba Itliny tego nie mówi, ale ja to wiem. Nie sposób całkowicie zniszczyć ludzi i karaluchów, zawsze zostanie co najmniej parka. Co do nas, elfów, Itlina jest bardziej zdecydowana: ocaleją tylko ci, którzy pójdą za Jaskółką. Jaskółka, symbol wiosny, jest wybawicielką, tą, która otworzy Zakazane Drzwi, wskaże drogę wybawienia. I umożliwi odrodzenie świata. Jaskółka, Dziecko Starszej Krwi.


Andrzej Sapkowski, „Wieża Jaskółki”

Wydaje się więc mało prawdopodobne, żeby Ciri zginęła lub osiadła na tronie Nilfgaardu, z dala od wiedźmińskiego życia. A skoro to, to sami zadecydujcie, które zakończenie wydaje się lepsze w kontekście Wiedźmina 4 – dalsze wspólne przygody z Geraltem, a później pójście własną ścieżką, czy nieznane losy w obliczu konfrontacji z Białym Zimnem?

Wiedźmin 3 – „złe” zakończenie

Wiedźmin 4 – główny bohater

Nawiązujący do Białego Zimna śnieg, przepowiednia Itliny i medalion, który kojarzy się z kanoniczną w książkach Szkołą Cechu Kota, jasno wskazują, że istotną rolę w Wiedźminie 4 odegra Ciri. To potwierdzałoby doniesienia, które słyszeliśmy od naszych źródeł w branży, wedle których Ciri nie będzie już towarzyszkę Geralta, lecz główną bohaterką Wiedźmina 4.

wiedźmin ciri
Gwint

„Rozpoczyna się nowa saga”, brzmi napis na dolnej części obrazka zapowiadającego Wiedźmina 4. Trudno wyobrazić sobie, aby w takim przypadku to Geralt miał być znów centralną postacią.

I tak jak Dziki Gon był jednym z motywów przewodnich Wiedźmina 3, tak Białe Zimno stałoby się nowym zagrożeniem w kolejnym dziele Redów. A to byłoby idealnym wytrychem do tego, by odmienić znany z gry Kontynent albo powędrować do zupełnie innego świata.


Czytaj dalej

Redaktor
Barnaba „b-side” Siegel

Jestem szefem działów online w CD-Action. O gierkach piszę od 20 lat od gazetki szkolnej i fansite'ów, przez Playa, Komputer Świat Gry, Gamezillę, Gamikaze, Rzeczpospolitą, Gazeta.pl, Pixel, gry.wp.pl, po bycie redaktorem naczelnym Polygamii. Poza grami pielęgnuję kolekcję kilku tysięcy CD, winyli i kaset, piszę recenzje do magazynu Jazz Forum i prowadzę muzycznego peja The Seventies.

Profil
Wpisów155

Obserwujących16

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze