Wiedźmin 4 (Polaris) – wszystko, co wiemy o nowej grze CD Projektu
Zapowiedzi, fabuła, silnik, data premiery, platformy – sprawdź najważniejsze informacje dotyczące projektu Polaris, czwartego Wiedźmina.
21 marca 2022 roku CD Projekt Red otworzył nowy rozdział w historii swojej serii gier opartych na prozie Andrzeja Sapkowskiego. Zapowiedziano następnego Wiedźmina, a wraz z nim – kolejną sagę. Potem okazało się, że produkcja, roboczo okrzyknięta „czwórką”, nosi kryptonim „Polaris” i jest jednym z trzech powstających obecnie tytułów w uniwersum. Co o nim wiadomo?
Wiedźmin 4 (Polaris) – zapowiedzi
Wiedźmin 4 (Polaris) nie doczekał się jeszcze żadnego zwiastuna. Jedyny oficjalny materiał to obrazek przedstawiający medalion w kształcie rysia, czyli domniemany symbol Szkoły Kota lub właśnie Szkoły Rysia – do rozważań nad poprawnym zidentyfikowaniem cechu wrócimy za chwilę. Medalion przysypany jest śniegiem.
CD Projekt Red nie wypuścił materiałów pokazujących jakikolwiek fragment gry.
Wiedźmin 4 (Polaris) – fabuła i miejsce akcji
Po zapowiedzi nowego Wiedźmina redakcyjny kolega bside przeprowadził analizę poszlak. Oto podsumowanie wniosków, jakie wysunął.
Śnieg obecny na teaserze może wskazywać na osadzenie akcji w którymś z mroźnych regionów znanych z książkowego lub growego uniwersum: Skellige, Dalekiej Północy czy Górach Smoczych. Niewykluczone przy tym, że chodzi o zjawisko Białego Zimna. Jego twórczej interpretacji względem pierwowzoru mieliśmy okazję doświadczyć w Wiedźminie 3.
Drugą wskazówką jest kształt medalionu. Tutaj równie prawdopodobne wydają się dwie opcje:
- Nawiązanie do Szkoły Kota. To cech wymieniany bezpośrednio zarówno w książce, jak i serii gier. Organizacja, której wstępu do Kaer Morhen zabroniły Wilki. Koci medalion zdobywa w pewnym momencie Ciri w Wiedźminie 3. Mimo że dziewczyna nie należy oficjalnie do cechu, zawsze nosi jego symbol ze sobą. Na niekorzyść tej teorii przemawia projekt widoczny w Dzikim Gonie – nie przypomina on medalionu z teasera.
- Nawiązanie do Szkoły Rysia. Taki cech nie został nigdy wspomniany, ale nie wyklucza się jego istnienia – nie raz i nie dwa Sapkowski pokazywał nam przedstawicieli różnych „wiedźmińskich ścieżek”, które potem nie pojawiały się ponownie, podobnie czynił też CD Projekt (np. Cech Niedźwiedzia). Na nową szkołę wskazywałyby dwie poszlaki: charakterystyczne uszy oraz… odpowiedź jednego z twórców na Twitterze. Pod wpisem „To wygląda mi na rysia” umieścił on GIF-a z gestem kiwania głową:
Na tym etapie rozważanie o głównym bohaterze lub bohaterce to czysta spekulacja. Wspomnę więc tylko, że wiele osób widzi w tej roli Ciri – wskazują na to także zarówno zakończenia Wiedźmina 3, jak i zakulisowe wieści.
Fabuła Wiedźmina 4 będzie tworzona z myślą o wspomnianej wyżej nowej sadze. A dokładniej – „nowej trylogii gier AAA”. Więc, w odróżnieniu od poprzednich tytułów, studio już w tym momencie z góry zakłada podzielenie bardzo długiej historii na trzy powiązane ze sobą części. Warto też nadmienić, że używany przez nas „Wiedźmin 4” to jedynie nazwa nadana przez społeczność – jak podkreślają twórcy, nie jest to czwarta część w rozumieniu ciągłości fabularnej.
Wiedźmin 4 (Polaris) – postępy prac
Najważniejszą dotychczasową wieścią pozostaje wybór silnika, na którym CD Projekt Red oprze Polaris. Będzie nim Unreal Engine 5. Oznacza to porzucenie – tymczasowe lub ostateczne – autorskiego REDengine’u, który napędzał tytuły studia od czasów Wiedźmina 2. Jedyną nową produkcją używającą tej technologii będzie nadchodzące DLC do Cyberpunka 2077 – Phantom Liberty (oraz ewentualnie kolejne dodatki do gry).
CD Projekt chwali się, że silnik nie zostanie wykorzystany przy tworzeniu Wiedźmina 4 czysto instrumentalnie, lecz na zasadzie partnerstwa strategicznego z Epic Games (stojącym za Unreal Engine’em). Przejście na gotowe oraz uniwersalne środowisko – które obecnie słynie nie tylko z wielkich możliwości, ale też efektownych shaderów używanych do realizacji półamatorskich „wizji artystycznych” – oznacza praktycznie same korzyści dla studia. Wspominają o tym twórcy w krótkim filmiku opublikowanym przez redakcję IGN.
Jednym z przedstawionych argumentów jest elastyczność, jaką Unreal Engine 5 daje twórcom nieliniowych gier. Jak mówi jeden z głównych projektantów Wiedźmina 4, Jason Slama, do wykreowania otwartego świata i mierzenia się z „rzeczami, które mogą pójść nie tak”, potrzebne jest „wyjątkowo stabilne środowisko”. Silnik ma także pozwolić na sprawną produkcję następnych części dzięki wytworzonej wcześniej solidnej bazie. Z tego powodu szybciej ujrzymy Wiedźmina 4 niż remake „jedynki”.
Reżyserem nie tylko Polaris, ale również całej sagi będzie Sebastian Kalemba. Warto zaznaczyć, że w 2014 dołączył do studia jako animator.
Tu ciekawostka: z nowym reżyserem rozmawialiśmy przed awansem o powstawaniu cinematików i gameplayowych trailerów związanych z grami CD Projektu Red. Dwie części „Sztuki powstawania trailerów” znajdziecie w CD-Action 02/2022 i 03/2022.
Wiedźmin 4 (Polaris) – data premiery i platformy
Wiemy już, że premiera Wiedźmina 4 nastąpi nie wcześniej niż w 2025 roku. Jeśli zaś chodzi o platformy, nie wiadomo nic o żadnej umowie na ewentualną wyłączność czy marketingową faworyzację (Cyberpunk 2077 miał „sztamę” z Microsoftem, co jednak o niczym jeszcze nie przesądza). Jednego jesteśmy pewni – nie ma mowy o ekskluzywności dla Epic Games. Potwierdził to sam CD Projekt Red:
Nie planujemy, aby gra była dostępna wyłącznie w jednym sklepie.
Czytaj dalej
Wielki entuzjasta gier z custom contentem. Setki godzin nabite w Cities: Skylines, Minecrafcie i Animal Crossing: New Horizons mówią same za siebie. Do tego rasowy Nintendron, który kupuje 10-letnie gry za pełną cenę i jeszcze się cieszy. Prywatnie lubi pływanie, sztukę i prowadzenie amatorskich sesji D&D.