Call of Duty odpowiedzialne za strzelaninę w szkole? Activision broni się przed pozwem o udział w masakrze
Activision wytacza przeciwko powodom bardzo ciężkie działa.
Przed kilkoma dniami informowaliśmy o bezprecedensowej informacji, która dotyczyła kosztów produkcyjnych pojedynczej odsłony Call of Duty. I choć mowa była o dość „wiekowych” tytułach, tak kwoty nadal zwalają z nóg. Zwracając dodatkową uwagę na rozwój marki, skalę Call of Duty: Black Ops 6, a także ogrom zmian, chociażby nowy anticheat, który niestety na razie nie spełnia należycie swojej roli, pieniądze poświęcane na produkcję najnowszych CoD-ów mogą być jeszcze wyższe.
Informacja o wydatkach na pojedyncze Call of Duty pojawiła się dzięki zeznaniom z trwającego obecnie procesu przeciwko Activision, gdzie pierwszoosobowa strzelanka gra główną rolę. Pozew wystosowany został pod koniec zeszłego roku przez rodziny ofiar masakry w szkole podstawowej w Uvalde. W maju 2022 roku wówczas osiemnastoletni Salvador Ramos otworzył ogień wewnątrz szkoły, zabijając 21 osób, z czego 19 ofiar było uczniami oraz jego rówieśnikami.
Zdaniem powodów pośrednio za strzelaninę odpowiedzialne jest właśnie Call of Duty, którego Ramos był ogromnym fanem. W jego domu znaleziono kopie Call of Duty: Black Ops 3, Modern Warfare z 2019 roku, a także Black Ops: Cold War. Każda z wymienionych produkcji stała się niejako dowodem w sprawie i z tego też powodu świat poznał informacje dotyczące finansowania gry.
Jak można się domyślać, Activision nie zgadza się z tezami postawionymi w pozwie i próbuje wszelkich środków, aby obronić swoje stanowisko. Korporacja powołuje się na zapisy pierwszej poprawki do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, która mówi o wolności słowa, prawie do jej głoszenia oraz zakazie próby ograniczenia. W tym celu korzysta z taktyki przeciwko pozwom typu SLAPP (czyli strategicznym pozwom przeciwko partycypacji publicznej), mającym w zwyczaju częściej uprzykrzać życie pozwanym, których udział w życiu publicznym jest nie na rękę pewnym grupom.
Activision podkreśla wagę Call of Duty w obecnym społeczeństwie i pozycję na rynku jako tekstu kultury, który porusza szereg problemów. Prawnicy Activision zwracają uwagę, że sama gra nie może być bezpośrednią przyczyną, która pociągnęła jednego z wielu graczy do zbrodni. Zwracają tutaj uwagę na inne dziedziny kultury: książki, filmy, muzykę, które w równym stopniu mogą wpływać na odbiorcę treści.
Wedle relacji Game File prawnicy Activision podkreślają, że Call of Duty zniechęca i karze graczy za otwieranie ognia w kierunku cywilów oraz świadków wydarzeń, a w celu dalszego obalania tez postawionych w pozwie zatrudniono eksperta. Jego zadaniem jest uargumentowanie stanowiska, że gry wideo podobne do Call of Duty „eksplorują tematy historyczne oraz polityczne w celu wyjaśnienia, dlaczego narody walczą”.
Activision wystosowało również oświadczenie komentujące pozew oraz sytuację związaną z masakrą.
Powodowie ponieśli straszliwe straty z rąk masowego mordercy, Salvadora Ramosa, który 24 maja 2022 roku sterroryzował i odebrał życie dzieciom oraz nauczycielom w szkole podstawowej Robb w Uvalde, w Teksasie. Activision głęboko współczuje rodzinom ofiar, a także społecznościom dotkniętym tą bezsensowną przemocą. Chociaż Activision rozumie pragnienie powodów, aby doczekać się sprawiedliwości, niniejsze powództwo błędnie próbuje przypisać Call of Duty winę za przestępstwo sprawcy. Prawo nie może być naciągane w celu uczynienia kreatywnej ekspresji Activision prawnie odpowiedzialną za przestępcze zachowanie sprawcy.
To nie pierwszy raz, gdy Activision stosuje taktykę przeciwko SLAPP-om w celu chronienia Call of Duty. Jak informuje Game File, podobna sytuacja miała miejsce w 2014 roku, gdy były dyktator Panamy, Manuel Noriega, pozwał Activision za postać Raula Menendeza, który miał być inspirowany jego postacią i przedstawiony w negatywnym świetle. Wówczas pozew został szybko oddalony.
Czytaj dalej
Beznadziejnie zakochany w Dead Space i BioShocku. W gry wideo gram, odkąd byłem mało rozgarniętym bobasem, i planuję robić to do końca. Wydałem 460 złotych na Diablo IV i do teraz tego żałuję. Jak ktoś chce zagrać w jakiegoś multika na Xboksie, to ja bardzo chętnie.