2
13.07.2022, 14:00Lektura na 2 minuty
Wideo

Doom został uruchomiony w Doomie 2. Zastępuje teksturę ściany

Tym razem Doomowi nie pomógł dodatkowy ekran (jak w teście ciążowym), specjalnie napisany mod czy inne oszustwa. On po prostu chodzi „w środku” drugiej części.


Stanisław „Wokulski” Falenta

Zacznijmy od wyliczanki, bo nie każdy śledzi doomowe dokonania na bieżąco. Tradycja uruchamiania gry id Software na każdym możliwym urządzeniu elektronicznym (i nie tylko) ma już długie lata. Na kiosku w McDonald's. Na ekranie w klocku Lego. Z telefonem tarczowym jako kontrolerem. Jeden z protoplastów pomysłów, czyli na kalkulatorze. Po tej krótkiej lekcji historii czas na wyjaśnienie przedziwnej roboty, jaką wykonał YouTuber o nicku kgsws.

Otóż można by myśleć, że uruchomienie gry w grze to zasługa jakiegoś rozbudowanego moda, który tak jak w Minecrafcie wykorzystuje wirtualną maszynę i wyświetla obraz z niej w wybranym miejscu. Nic z tych rzeczy! Twórca znalazł w Doomie 2 na system DOS dziurę w wykonaniu kodu, pamiętającą jeszcze najstarsze wersje – po angielsku „code execution exploit”.

W wielkim uproszczeniu: dzięki kilku błędom w części odpowiedzialnej za tekstury, w miejsce obrazków możemy wstawić cały kod Chocolate Dooma i innych gier z tego okresu, np. Heretica. Wyświetli się on w grze jako tekstura ściany. Po kilku modyfikacjach możemy w niego bez problemu zagrać. Kgsws z czasem pokusił się o dodanie kilku dodatkowych fajerwerków, jak specjalna mapa-kino z większym ekranem.

Proste kino zbudowane w poziomie Dooma, ekran wyświetla nick KGSWS, czerwony napis głosi THE SHOW WILL BEGIN SOON.
Źródło: film autorstwa kgsws

Jak zaznacza twórca, potrzebny jest do tego wirtualny system operacyjny; luka na uwspółcześnionych portach Dooma mogłaby zostać wykorzystana przez przestępców, którzy odkryliby nowe miejsce na rozprzestrzenianie wirusów.

Poniżej pokazujemy film autora, który wyjaśnia cały proces:

GitHubowe repozytorium projektu znajdziecie TUTAJ.


Czytaj dalej

Redaktor
Stanisław „Wokulski” Falenta

Wielki entuzjasta gier z custom contentem. Setki godzin nabite w Cities: Skylines, Minecrafcie i Animal Crossing: New Horizons mówią same za siebie. Do tego rasowy Nintendron, który kupuje 10-letnie gry za pełną cenę i jeszcze się cieszy. Prywatnie lubi pływanie, sztukę i prowadzenie amatorskich sesji D&D.

Profil
Wpisów1004

Obserwujących8

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze