Minecraft nie wprowadzi NFT. „To nie współgra z naszymi wartościami”
Twórcy Minecrafta okazali się klockowym głosem rozsądku w świecie zdominowanym przez tokeny.
NFT wciąż budzi, delikatnie mówiąc, mieszane uczucia wśród graczy, ale nie przestaje kusić kolejnych twórców gier. Nowe produkcje z wykorzystaniem technologii blockchain zapowiedzieli ojcowie klasycznych serii erpegów, Richard Garriott (ojciec Ultimy) czy Jon Van Caneghem (twórca Might and Magic). Prezes Square Enix widzi w tokenach przyszłość gier, i to do tego stopnia, że ta wizja kazała mu sprzedać za grosze uwielbiane marki. W Polsce NFT opętały nawet Pana Kleksa i „Złego” Tyrmanda – a wszystko to w obliczu załamania tego efemerycznego rynku.
Czyżby wszyscy powariowali? Nie, nie wszyscy. Twórcy Minecrafta z Mojang opublikowali długie oświadczenie, w którym zapowiedzieli, że nie wprowadzą ani nie będą popierać jakichkolwiek form integracji NFT.
Mojang zauważa, że moda na NFT dotarła także do świata Minecrafta i pojawiły się już pewne jej przejawy powiązane z plikami i paczkami skórek do ich gry. W przyszłości mogłyby objąć także tokeny kolekcjonerskie, które gracze dostawaliby za wykonywanie wyznaczonych zadań na serwerze lub w ogóle poza grą. Tak się jednak nie stanie.
Każde takie wykorzystanie NFT i innych technologii opartych na blockchainie wiąże się z cyfrową własnością opartą na niedoborach i wykluczeniu, a to nie współgra z naszymi wartościami, czyli kreatywnej inkluzywności i graniu razem. NFT nie są inkluzywne dla całej naszej społeczności i tworzą scenariusze, w których jedni coś mają, a inni nie. Otoczka spekulatywnych inwestycji wokół NFT odwraca uwagę od grania w samą grę i zachęca do nadużyć w celu osiągnięcia zysku. To wydaje nam się niespójne z długoterminową radością i powodzeniem naszych graczy.
Twórcy wyrazili także zaniepokojenie NFT od firm trzecich, które mogą narazić graczy na dodatkowe problemy. Wśród nich wymieniają sztucznie zawyżane ceny oraz przekręty związane z wykorzystaniem technologii blockchain. A bezpieczeństwo miłośników Minecrafta gra dla nich najistotniejszą rolę.
Aby zapewnić graczom bezpieczne i inkluzywne doświadczenia, nie pozwalamy na integrację technologii blockchain na serwerach oraz w kliencie Minecrafta. Nie można też ich wykorzystywać do tworzenia NFT powiązanych w jakikolwiek sposób z grą (dotyczy to m.in. światów, skórek, przedmiotów i modów). Będziemy uważnie przyglądać się, jak te technologie ewoluują, aby upewnić się, że nasze zasady są przestrzegane.
Biorąc pod uwagę, jak wielką grupę odbiorców Minecrafta stanowią dzieci w różnym wieku, można tylko wyrazić podziw dla takiej decyzji.