13
około 14 godzin temuLektura na 4 minuty

Perfect Dark, Everwild i inne gry anulowane. Zwolnienia w Microsofcie doprowadziły już do zamknięcia jednego studia

Reboot Perfect Darka i ciekawie zapowiadająca się produkcja Rare nie ujrzą światła dziennego. Podobny los spotkał najprawdopodobniej MMORPG, planowane jako sukcesor The Elder Scrolls Online.

Microsoft zaczął zakrojone na szeroką skalę zwolnienia – ze swoimi stanowiskami pożegna się docelowo nawet 9 tysięcy osób, co stanowi 4% siły roboczej giganta z Redmond. Nie wszyscy stracą pracę w jeden dzień, toteż na realne skutki tych decyzji będziemy musieli poczekać co najmniej kilka tygodni. Tym, czego z perspektywy graczy można obawiać się najbardziej, jest zamykanie kolejnych studiów, tak jak to miało miejsce z Arkane Lyon oraz Tango Gameworks, ostatecznie uratowanym przez Kraftona.

Studio Rare, kojarzone chyba przede wszystkim z Sea of Thieves, przez ostatnią co najmniej dekadę zajmowało się Everwildem, czyli czymś pomiędzy zabawą w boga znaną z Black & White czy Populousa a produkcją przygodową. Pod koniec 2024 pisałem, że gra ma ukazać się już w tym roku i developerzy zaczynają o sobie przypominać, ale to już koniec: Everwild został anulowany. Nie powiem, by mnie to dziwiło, bo skoro 4 lata temu trzeba było całość zresetować i postępy nie były znaczące, to podtrzymywanie takiego projektu nie ma sensu. Samo studio jest na razie bezpieczne i wygląda na to, że będzie działać dalej. Co innego powołane do życia 7 lat temu The Initiative… Firma, chyba pierwsza z microsoftowego segmentu „AAAA” (sprzedam Opla), jak do tej pory nie wydała żadnej gry, jednak pracowała w pocie czoła nad rebootem Perfect Darka. Tytuł, zapowiedziany 5 lat temu nie miał łatwo: najpierw odszedł jeden z głównych twórców, potem ustąpił reżyser, a w ślad za nim ruszyło wielu pracowników. Microsoft zapewniał wówczas, że gra nie jest zagrożona i prace nad nią przebiegają zgodnie z planem. Zobaczyliśmy nawet pachnący trochę Deus Eksem gameplay, ale to by było na tyle: studio zostało zamknięte, natomiast dalsze prace nad Perfect Darkiem wstrzymane.

Jeszcze kilka miesięcy Phil Spencer w jednym z wywiadów przyznał, że Everwild jest na bardzo dobrej drodze do premiery i cieszy go progres w rozwoju. Zalecał, by dać developerom więcej czasu, bo warto poczekać na efekty ich pracy. Podobnie wypowiedział się o nowej grze Double Fine Productions oraz kolejnym State of Decay. O ile o los Undead Labs, w pełni skupionym na State of Decay 3, jestem umiarkowanie spokojny, tak los wielu innych studiów oraz developerów stoi pod ogromnym znakiem zapytania.

Nikt nie jest bezpieczny, nawet największe firmy – pracownicy Blizzarda dostali dzisiaj możliwość pracy z domu z uwagi na „trudny dzień”.

Po 9 latach pracy w Blizzardzie zwolniony został m.in. Clayton Chod, starszy artysta środowiskowy. Wspominam o nim, bo dla niektórych był to cięższy dzień, niż dla innych – Chod obchodzi dzisiaj urodziny.

Today is my birthday! I just got laid off! 😆🎉 Anyway here is my work. lungjaw.com

[image or embed]

— 🆑ayton (@lungjaw.bsky.social) 2 lipca 2025 18:07

Uzupełniając wcześniejsze oświadczenie Phila Spencera, odezwał się też Matt Booty:


Podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu prac nad Everwildem oraz Perfect Darkiem i kilkoma niezapowiedzianymi jeszcze projektami. Decyzje te, wraz z innymi zmianami w naszych zespołach, odzwierciedlają nasze wysiłki mające na celu ustalenie priorytetów i skoncentrowanie zasobów, by przygotować się na ciągłe zmiany w realiach tej branży. 


Matt Booty, szef Xbox Games Studios

Już teraz ruszyła giełda plotek o wspomnianych jeszcze niezapowiedzianych, ale już anulowanych tytułach. Jednym z nich miało być np. Blackbird – powstające pod kuratelą ZeniMaksu MMORPG, początkowo mające zastąpić The Elder Scrolls Online. Mimo wszystko, tak jak wspominałem wcześniej, na pełne oszacowanie strat, będziemy musieli jeszcze trochę poczekać.


Czytaj dalej

Redaktor
Samuel Goldman

I have no mouse and I must click.

Profil
Wpisów1953

Obserwujących6

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze