6
18.07.2022, 16:00Lektura na 4 minuty

[Sprawdzam] Odcinek sponsorowany

Dzisiejszy odcinek „Sprawdzam” sponsoruje literka „C” – C jak ciekawe gry niezależne.


Iza „9kier” Pogiernicka

Cult of the Lamb

Massive Monster | PC, PS5, PS4, XSX, XBO, NS | RPG/akcja • roguelike • zarządzanie


„Kult” i „owce” to motywy przewodnie moich emotek na Twitchu, więc naturalnie miałam Cult of the Lamb na oku od pierwszej zapowiedzi. Nie spodziewałam się jednak, że ta dziwaczna hybryda gatunkowa – action RPG, roguelike, do tego elementy tycoona – będzie prezentować się dobrze nie tylko na zwiastunach, ale także w praktyce. Tymczasem kiedy usiadłam do wczesnej wersji, odeszłam od komputera pięć godzin później i przyznaję, że siłą musiałam się od niej oderwać. Są tu superangażujące proceduralnie generowane podejścia z prostą, ale trzymającą przed ekranem walką; jest rozwój osady kultystów oraz samego boskiego avatara; są aktywności poboczne takie jak łowienie ryb. Zawsze można zebrać więcej zasobów, wznieść kolejną budowę, wykonać questa podopiecznego, odprawić mroczną mszę czy – niczym we Frostpunku – narzucić na wyznawców jakieś prawo, np. drakoński post. Wkręciłam się w Cult of the Lamb niesamowicie i nie mogę się doczekać pełnoprawnej premiery. Od razu zaplanuję chyba trzy dni z grą, bo wczesna wersja uświadomiła mi, że mogłabym w to grać bez przerwy – mój jedyny problem z produkcją jest taki, że trzeba się ze wszystkim spieszyć, bo czas nieustannie leci.


Citizens: Far Lands (Citizens: Dalekie Ziemie)

Redkar Limited | PC | strategiczna • logiczna

Polskie Dalekie Ziemie najbardziej kojarzą mi się z Islanders, bo obie to minimalistyczne strategie, w których kluczowe jest optymalnie rozmieszczanie budynków. Nie gra się tu jednak na punkty – trzeba za to, przynajmniej w kampanii, wykonywać rozmaite questy w określonym czasie. W paru pierwszych misjach związane są one głównie z gromadzeniem zasobów takich jak drewno, kamień, pszenica czy jedzenie. Wznoszenie budowli odbywa się jednak w turach, a nie w czasie rzeczywistym, więc o porównaniach z city builderami pokroju Settlersów czy Northgardu mowy być nie może – Citizens: Far Lands zdecydowanie bardziej przypomina grę logiczną. Niestety po paru mapach uświadomiłam sobie, że rozgrywka nie sprawia mi przyjemności ze względu na nieustanne liczenie i ciągłą konieczność męczącej optymalizacji. Kiedy miałam wystarczającą liczbę obywateli, zaczynało brakować mi jedzenia, więc dorabiałam kolejne łańcuchy produkcyjne, a w efekcie znowu brakowało mi robotników... Kiedy indziej postawić musiałam kilkadziesiąt takich samych budynków. Co z tego, że z czasem wprowadzane są nowe konstrukcje, skoro trzon rozgrywki jest taki sam i do zabawy szybko wkrada się monotonia? Wierzę, że istnieją gracze, którzy spędzą z Dalekimi Ziemiami długie godziny – zwłaszcza że oprócz kampanii gra oferuje także proceduralnie generowane misje – jednak ja do nich nie należę. Trzygodzinna sesja chwilę przed premierą gry w zupełności mi wystarczy. Mam tylko nadzieję, że gdy to czytasz, w Far Lands poprawiono polską wersję językową i wyrzucili z samouczka irytujący simsopodobny bełkot.


Circadian Dice

Shuffle Up Games | PC | taktyczna • roguelike • kości

Darzę Dicey Dungeons szczerą miłością i nieustannie rozglądam się po branży w poszukiwaniu nowego kostkowego rogalika. Przyznać jednak muszę, że Circadian Dice nie ma startu do wspomnianego tytułu, a i na tle Slice & Dice wypada raczej blado. Scenariusze, polegające na ubijaniu fal przeciwników, są króciutkie i kończą się, nim człowiek na dobre się rozkręci; jeśli chodzi o oprawę audiowizualną, bieda piszczy (ale cichutko, bo niski budżet); wreszcie gra zmusza do ogrywania w kółko tych samych lokacji i zbierania gwiazdek , by móc odblokować resztę zawartości. Podoba mi się tworzenie buildów poprzez upgrade’owanie kości; podoba mi się, że każda klasa postaci wprowadza do gry nową mechanikę (ninja – ogłuszenia i łańcuchy, a barbarzynka ataki obszarowe i wzmocnienia typu blitz). Przyznaję jednak, że po 2-3 godzinach nie mam ochoty wracać do zabawy. Zamiast tego przerzuciłam się na halloweenowy dodatek do Dicey Dungeons i miałam z tego nieporównywalnie więcej frajdy.

„Sprawdzam” to cykliczny segment, w którym co poniedziałek przyglądam się trzem ogrywanym akurat produkcjom – głównie niezależnym, ale nie tylko. Jeżeli ci się podoba, zachęcam do rzucenia okiem na POPRZEDNIE ODCINKI.

Jeśli masz ochotę razem ze mną poznawać nowe tytuły, zapraszam na MÓJ KANAŁ NA TWITCHU (od wtorku do czwartku od ok. 13, w piątki od ok. 13 lub 18, w soboty od ok. 16). Do zobaczenia!

Redaktor
Iza „9kier” Pogiernicka

Streamuję w przyjemnej atmosferze gry, których nie znasz. Zajrzyj: www.twitch.tv/9kier ;)

Profil
Wpisów293

Obserwujących21

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze

Polecane