God of War Ragnarok – wszystko, co wiemy o grze
Data premiery, platformy, fabuła, miejsce akcji oraz dostępne wydania – sprawdź najważniejsze szczegóły dotyczące God of War: Ragnarok.
God of War Ragnarok to bezpośrednia kontynuacja God of Wara wydanego w 2018 roku, a zarazem piąta pełnoprawna odsłona cyklu o przygodach Kratosa.
God of War z 2018 roku, czyli poprzednia gra przedstawiająca przygody Kratosa, wywróciła serię do góry nogami, porzucając starożytną Grecję na rzecz klimatów nordyckich. Nie była to jednak jedyna rewolucyjna zmiana. Twórcy mocno zmienili również sposób prezentacji akcji, umieszczając kamerę tuż za plecami bohatera. Gra w odróżnieniu od poprzedniczek błyszczała też dużo bardziej pod względem fabuły. Napisany przez Cory’ego Barloga scenariusz zaskoczył zaś opowieścią o trudnej relacji ojca z synem – początkowo dość szorstkiej, z czasem ewoluującej w silną więź. Narracja obrazowała też stopniową przemianę i proces dojrzewania chłopca. Jak reżyser zapowiedział jakiś czas temu, God of War Ragnarok będzie zamknięciem nordyckiej sagi Kratosa.
God of War Ragnarok – zwiastuny
God of War Ragnarok został zapowiedziany we wrześniu 2020, ale opublikowany wtedy teaser prezentował niemal wyłącznie logo sequela. Na pierwszy poważny materiał z gry musieliśmy poczekać niemal rok, aż do imprezy PlayStation Showcase 2021, kiedy to zobaczyliśmy pierwsze fragmenty gameplayu i przekonaliśmy się, że wielu starych znajomych powróci w kontynuacji. Jakiś czas później udostępniono zwiastun także w wersji z polskim dubbingiem.
Inne godne uwagi filmiki to sześciominutowy materiał pod tytułem „Mity Midgardu” przybliżający historię bohaterów, fabułę poprzedniej części oraz miejsce akcji. Premierze ma towarzyszyć także debiut specjalnego kontrolera DualSense z motywem z gry.
Warto zwrócić uwagę również na wideo prezentujące rozgrywkę w Svartalfheimie. Nie pochodzi ono bezpośrednio od Sony, zostało przygotowane przez dziennikarzy Game Informera. Redakcja stworzyła też filmik podsumowujący zmiany w systemie walki w God of War Ragnarok.
God of War Ragnarok – fabuła
W drugiej odsłonie na Kratosa i Atreusa czeka dużo trudniejsze zadanie niż rozsypanie prochów matki chłopca na szczycie najwyższej góry. Młody i jego opiekun będą musieli powstrzymać Ragnarok, wielki kataklizm stanowiący początek końca świata. Akcja God of War Ragnarok rozgrywa się kilka lat po wydarzeniach z poprzedniej części, a Atreus wciąż poszukuje odpowiedzi na pytania związane ze swoją tożsamością.
Oto oficjalne streszczenie scenariusza:
Fimbulvinter [Wielka Zima, w wierzeniach nordyckich wstęp do Ragnaröku – dop. red.] trwa. Kratos z Atreusem muszą wybrać się do każdego z dziewięciu światów w poszukiwaniu odpowiedzi, podczas gdy siły Asgardu już szykują się do wielkiej bitwy, po której nastąpi koniec świata. Po drodze bohaterowie odkryją oszałamiające mityczne krainy i stawią czoła przerażającym wrogom w postaci nordyckich bogów i potworów. Groźba Ragnaröku jest coraz bliższa. Kratos z synem muszą wybrać między własnym bezpieczeństwem, a bezpieczeństwem odwiedzanych krain.
God of War Ragnarok – miejsce akcji
Akcja gry toczyć się będzie w dziewięciu krainach z mitologii nordyckiej. Światy, jakie odwiedzimy podczas zabawy, to:
- Alfheim – królestwo elfów położone pomiędzy niebem a ziemią. Piękne i malownicze.
- Helheim – zimna kraina będąca odpowiednikiem piekła. Tu trafiają wszyscy ci, którzy nie zginęli chwalebnie, np. samobójcy.
- Jotunheim – opuszczony świat olbrzymów. Jedynym śladem obecności dawnych mieszkańców są ich ciała.
- Midgard – kraina ludzi, z ogromnym jeziorem i portalem do innych światów w samym sercu. Miejsce niebezpieczne, gromadzące wrogów z wielu różnych ras.
- Muspelheim – świat lawy i wulkanów niegdyś rządzony przez ognistego olbrzyma Surtra.
- Niflheim – niewielka lokacja wypełniona gęstą mgłą (pozostałością gniewu Odyna). To tutaj mieszka Ivaldi, słynny kowal.
- Asgard – kraina debiutująca przy okazji Ragnaroka. Królestwo Odyna, a zarazem dom wielu Asów (nordyckich bogów) mających na pieńku z Kratosem. W tym miejscu rozpocznie się tytułowy koniec świata.
- Svartalfheim – królestwo krasnoludów pełne tajemniczych przejść i zagadek. Wyjątkowo trudne do eksploracji dla każdego, kto nie jest „miejscowy”.
- Vanaheim – dom Frei, matki Baldura. Wiedźma to postać znana już fanom serii; z uwagi na pewne wydarzenia jej relacje z Kratosem uległy gwałtownemu pogorszeniu.
Wszystkie krainy zamieszkiwać ma łącznie 11 różnych frakcji, a przynajmniej kilka z nich stanowić będzie dla bohaterów śmiertelne zagrożenie. Część królestw pojawiła się już w pierwowzorze, twórcy obiecują jednak, że nawet znane światy zostaną powiększone o nowe regiony.
God of War Ragnarok – system walki
Znów będziemy sterować głównie Kratosem, a od naszych ciosów padnie wielu skandynawskich bogów oraz liczne mityczne potwory. Przykładowo jeden z trailerów zdradza, że na naszej drodze stanie Thor. Walka toczyć się będzie z perspektywy trzeciej osoby z kamerą zawieszoną nad ramieniem Kratosa. Czekają nas jedynie delikatne zmiany.
Atreus opanował nowe umiejętności, a jedną z nich ma być zrzucanie przeciwnikom na głowę ciężkich przedmiotów. Chłopiec bardziej zaangażuje się też w rozwiązywanie zagadek środowiskowych, wykonując określone czynności (np. pociągnięcie dźwigni) na polecenie ojca. Każda z postaci ma własne drzewko umiejętności. Pomimo większych możliwości Atreus wciąż stanowić będzie raczej wsparcie dla pierwszoplanowego Kratosa.
Podstawowym narzędziem walki ponownie jest topór Lewiatan, który wyparł nieco znane z „greckich” odsłon serii Ostrza Chaosu (jednak i one się w grze pojawią). Oręż również tym razem bazuje na dwóch rodzajach magii – lodu oraz ognia. Mitycznego toporu ponownie użyjemy nie tylko do odrąbywania oponentom głów w zwarciu, lecz także jako broni miotanej – wróci do nas za każdym razem, gdy zostanie przyzwany. Uzbrojenie Kratosa wzbogacą dwa nowe typy tarcz. Jedna z nich pozwoli wyprowadzić szybką kontrę bezpośrednio po odbiciu ataku bez konieczności sięgania po broń. Druga, wyraźnie cięższa, zmagazynuje z kolei energię wielu ciosów, by następnie wyzwolić ją w formie silnej fali uderzeniowej.
God of War Ragnarok – crafting i eksploracja
O regularne wzmacnianie naszego oręża ponownie zadbają krasnoludy. Broń ma przy tym ewoluować i zapewnić graczom nowe możliwości. Obie zabawki znów pomogą nam też w rozwiązywaniu prostych zagadek środowiskowych. Sprawdzą się zarówno w znanych już zastosowaniach, jak i w zupełnie nowych sytuacjach (jak zamrażanie gejzerów celem stworzenia przejścia).
God of War Ragnarok – data premiery
Gra zadebiutuje 9 listopada 2022 roku. Podobno God of War Ragnarok był gotowy w większości już w 2021 roku, a jego premierę planowano na wcześniejszy termin. Wszystko pokrzyżować miały jednak problemy zdrowotne Christophera Judge’a użyczającego głosu Kratosowi w angielskiej wersji. Aktor cierpiał na dolegliwości związane z kręgosłupem, przez co musiał poddać się operacji oraz przejść rehabilitację. Aktualnej dacie premiery raczej nic już nie grozi, bo gra została wysłana do tłoczni. Sony jest pewne swojej produkcji na tyle, że pozwoli opublikować recenzje tydzień przed zaplanowanym na 9 listopada debiutem. O nadchodzącej kontynuacji przygód Kratosa przypominał też Rick Sanchez z serialu „Rick i Morty” w specjalnym materiale humorystycznym.
God of War Ragnarok – cena: edycja kolekcjonerska, deluxe i zwykła
Najtańsza edycja na PS4 oficjalnie kosztuje 299 zł, a za Ragnaroka na PS5 zapłacimy 339 zł. Oprócz tego w ofercie jest Digital Deluxe Edition za 389 zł z garścią dodatkowych skórek, zestawem awatarów PSN oraz cyfrowym artbookiem i ścieżką dźwiękową. Nie będzie możliwości bezpłatnej aktualizacji wersji PS4 do PS5. Sony zapowiedziało także dwie kolekcjonerki. Podstawowa kosztuje 999 zł; oprócz cyfrowej wersji gry zawiera steelbooka, figurki Wanów, krasnoludzkie kości do gry, ołtarz strażniczki wiedzy, kupon na DLC oraz 40-centymetrową replikę młota Thora. Trudno dostępna Edycja Jotuńska (cena to 1300 zł) dołoży do tego zestawu 7-calową płytę winylową, przypinki, materiałową mapę świata oraz replikę pierścienia Draupnir.
God of War Ragnarok – platformy
God of War Ragnarok jest tytułem na wyłączność PlayStation. Gra zadebiutuje zarówno na starej, jak i obecnej generacji konsol. Wersja na PS5 ma zaoferować cztery tryby graficzne. W rozdzielczości 4K pogramy w 30 lub 40 fps-ach (w zależności od tego, czy konsolę podłączymy kablem HDMI 2.1). Możemy też zdecydować się na dynamiczną rozdzielczość, zapewniającą stałe 60 klatek na sekundę. Ciekawostką jest możliwość uzyskania nawet do 120 fps-ów, jeżeli połączymy konsolę z telewizorem za pomocą HDMI 2.1. Szczegóły dotyczące wydajności na PS4 nie są jeszcze znane. Ragnarok ma też robić użytek z możliwości kontrolera DualSense, a także oferować dźwięk przestrzenny. Produkcja według niepotwierdzonych doniesień zajmie na dysku dwukrotnie więcej miejsca od poprzedniczki, co jednak nie oznacza dużo większej zawartości. Scenariusz wystarczy na ok. 20 godzin, a zadania poboczne pozwolą nam spędzić przy grze drugie tyle.
Twórcy chwalą się całą gamą opcji ułatwiających rozgrywkę osobom z niepełnosprawnościami – dodatkowych ustawień z tym związanych pojawi się w Ragnaroku przeszło 60.
Dla wszystkich wpisujących w Google „God of War Ragnarok na PC" oraz „God of War Ragnarok PC wymagania sprzętowe" – nie, Sony nie zapowiedziało nic o wydaniu gry na inne platformy. Ale patrząc na losy innych exclusive'ów na PlayStation, jak Horizon Zero Dawn albo Death Stranding, oraz na to, że God of War z 2018 ukazał się na PC, można oczywiście liczyć, że w przyszłości Ragnarok ukaże się także na komputerach.
God of War Ragnarok – nasze wrażenia i recenzja
Przed premierą God of War Ragnarok spotkał się z bardzo pochlebnymi opiniami mediów. Grzesiek „krigor" Karaś z naszej redakcji pisał:
Gra sprawia ogólne wrażenie bycia tym samym, co „jedynka”, tylko że „bardziej”. Jest krwawo, soczyście, trójka bohaterów niemal ciągle ze sobą rozmawia – klimat łapiemy więc niezwykle szybko. A tego tu sporo – w końcu poprzednio na dobrą sprawę ledwie liznęliśmy nordycki panteon, śmiało można więc założyć, że mrożonej posoki tu nie zabraknie.
Nasze pierwsze wrażenia z nowego God of Wara przeczytacie już teraz (o TUTAJ). Recenzję CD-Action, w której Krigor zastanawia się, czy Ragnarok to gra roku, znajdziecie W TYM MIEJSCU. Zestawienie ocen krytyków z całego świata kryje się zaś POD TYM LINKIEM.
Czytaj dalej
Gracz, redaktor, inżynier i podróżnik w jednym. Lubię gry, które po prostu sprawiają przyjemność i nie silą się na udowadnianie, że są sztuką.