Alan Wake 2 jeszcze się nie zwrócił. Max Payne i Control 2 nabierają realnych kształtów
Wiem, że Epic rozdaje darmowe gry i konkurencja to zdrowa rzecz, ale akurat tę firmę uważam za słonia w składzie porcelany, jaką jest dystrybucja gier. Co innego w kwestii inwestycji – gdyby nie Epic, Alan Wake 2 prawdopodobnie nigdy by nie powstał… Byłoby szkoda, bo to świetny horror, a być może także najlepsza gra Remedy od wielu lat. Tuż po premierze pojawiły się powracające regularnie plotki o problemach sprzedażowych, nawet pomimo faktu, że Alan Wake 2 jest najszybciej sprzedającą się grą fińskich developerów. Dwa dodatki później Remedy chyba wreszcie zakończyło bieżące wsparcie produkcji, a pomimo bardzo pozytywnych reakcji tak krytyków, jak i graczy, Alan Wake 2 dalej się nie zwrócił.
W najnowszym raporcie Remedy przeczytamy, że sprzedaż tego tytułu nie wpłynęła znacząco na przychody studia.
Pod koniec kwartału Alan Wake 2 zwrócił większość inwestycji w rozwój i wydatki marketingowe. Po zakończeniu kwartału drugie rozszerzenie, The Lake House, zostało wydane wraz z fizyczną edycją gry.
Prawdopodobnie wersja fizyczna Alana nieco poprawi sytuację sprzedażową, ale to o wiele za późno; ponad rok temu firma była zdania, że gracze chętniej sięgają po wersje cyfrowe i na nich chciała poprzestać.
Kasa płynie, gry się robią
Mimo kiepskiej sprzedaży najnowszej gry finansowo Remedy wcale nie jest w złej kondycji. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku, w III kwartale przychody zwiększyły się o 128,6%, a firma podjęła działania, mające zabezpieczyć jej przyszłość. To wtedy ogłoszono współpracę z Annapurną, której częścią będą adaptacje filmowe lub serialowe marek z portfolio Finów. Annapurna sfinansuje też w połowie produkcję Control 2. We wrześniu zawarta została transakcja z Tencentem, opiewającą na pożyczkę w wysokości 15 milionów euro oraz zapowiedziano FBC: Firebreak, kooperacyjną strzelankę osadzoną w tym samym miejscu, co Control.
Ostatecznie prawie cały rok był dla firmy nieznacznie pozytywny, bo przychody wzrosły łącznie o 65,1% i chociaż na razie nie wygląda to przesadnie optymistycznie, Remedy zdaje się mieć sensowny pomysł na przyszłość. Max Payne 1&2 Remake powstaje według planu, developerzy robią postępy zgodnie z pierwotnymi założeniami – tak samo jest z FBC: Firebreak. Control 2 wejdzie do etapu pełnej produkcji w przyszłym roku, natomiast firma robi wszystko, by ograniczać ryzyko związane z tym projektem. Pieniądze niestety nie rosną na drzewach, a jako że Tencent od dłuższego czasu kręci się wokół Remedy, to w przyszłości może to, ale też nie musi zmienić układu sił w firmie.
Czytaj dalej
3 odpowiedzi do “Alan Wake 2 jeszcze się nie zwrócił. Max Payne i Control 2 nabierają realnych kształtów”
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
Brak wyjścia na Steamie i brak fizycznych wersji na konsolach prawdopodobnie pogrzebał wyniki sprzedażowe AW2. Sam czekałem na fizyczną kopię i kupiłem na premierę. Sprzedaż w okresie premierowym jest też mocno skorelowana z hypem wokół gry i jedno napędza drugie. Remedy złymi decyzjami wydawniczymi pogrzebało najpierw jedno, a potem drugie.
Tu muszę się zgodzić, brak wersji na Steama i pochopne zrezygnowanie z wersji pudełkowych z pewnością wpłynęło na sprzedaż gry. A szkoda, bo to znakomita produkcja.
Ominięcie Steama to nie tyle decyzja samego Remedy, to Epica – kasa na produkcję w zamian za wyłączność. Na dobrą sprawę dopiero Control 2 wykaże (oby dużą) stratę z braku premiery w kramiku Gabena.