rek

Avowed jednak z lepszą optymalizacją. Obsidian obiecuje do 60 klatek na Xboksie Series X

"Sam Goldman"
Nie potrzebujemy, ale wszyscy docenimy.

Nowa gra Obsidianu jest jedną z najbardziej wyczekiwanych premier lutego, ale cierpi na bardzo podobną przypadłość, co kiedyś gry Arkane – developerzy nie do końca potrafią ją dobrze zaprezentować. Wiemy, że dostaniemy grę fabularną w świecie Pillars of Eternity, w którą gra się jak w The Outer WorldsAlbo w Fallouta: New Vegas, na pewno nie jak w Skyrima. Tytuł powstaje od 6 lat, a dopiero w lipcu naprawiono system walki, potem skorygowano polską cenę Avowed, by na końcu wkurzyć graczy tym, że produkcja nie będzie działała w 60 klatkach na konsolach. Nie byłby to może wielki problem, gdyby nie tendencyjne tłumaczenie developerów.

Lepiej późno, niż wcale, bo – podobnie jak w przypadku walki – developerzy kilka miesięcy później sprostowali swoje słowa i ustami reżyserki Avowed, Carrie Patel doprecyzowali: 30 klatek to absolutne minimum, konkretniejsze informacje pojawią się bliżej premiery. Dokładnie 2 tygodnie przed wydaniem gry Patel udzieliła kolejnego wywiadu, w którym przyznała bardzo krótko:

Możesz uzyskać do 60 klatek na Xboksach Series X.

Te słowa można oczywiście interpretować różnie, ale brzmią o niebo lepiej, niż wmawianie graczom, że nie potrzebują więcej, niż 30 ramek. Produkcje Obsidianu nigdy nie były mistrzowsko zoptymalizowane i progres w tej kwestii zobaczyłem dopiero w wydanym 2 lata temu Grounded, jednak już poprzedzające je The Outer Worlds miało swoje problemy. Częściowo winny jest silnik; optymalizacja gier na Unreal Enginie to często mnóstwo roboty i właśnie to może stanowić główny problem – Avowed to pierwsza gra studia tworzona na UE5.

Ostatecznie nie wiemy jeszcze, jak będą wyglądały konkretne tryby graficzne, ani o jakich rozdzielczościach mowa. Z jednej strony doceniam wstrzemięźliwość developerów, którzy nie chcą obiecywać gruszek na wierzbie, a potem mierzyć się z oskarżeniami o kłamstwo, kiedy np. wydawca wymusi wcześniejszą premierę. Z drugiej wydaje mi się, że wszyscy przeżylibyśmy kilka większych kompromisów w oprawie, by móc cieszyć się płynną rozgrywką…

Avowed zadebiutuje już 18 lutego na pecetach oraz Xboksach Series X|S. Pierwszego dnia obecności na rynku zasili również ofertę Game Passa. Pierwsze recenzje powinny zacząć się pojawiać 13 lutego.

14 odpowiedzi do “Avowed jednak z lepszą optymalizacją. Obsidian obiecuje do 60 klatek na Xboksie Series X”

  1. „Nie potrzebujemy, ale wszyscy docenimy.”
    No to chyba wy jako redakcja nie potrzebujecie, bo 60 FPS to już powinien być standard w 2025 roku, przynajmniej na mocnych konsolach.

  2. Mam wątpliwości czy obsidian zdoła zrobić coś zbliżonego grywalnością do KCD2.

    • Avowed na pewno nie ma budżetu zbliżonego do KCD2.

    • Mimo że studio należy do wielkiego M? XD

    • Zupełnie inne gry i nie są w żadnym konflikcie ze sobą.
      Avowed to lekka gra dla wszystkich, Kingdome Come 2 to już bardziej gra dla hardkorów, a przynajmniej jedynka taka była.

    • @Ben Dover A ty myślisz, że Obsidian może sobie przydzielać budżet wedle uznania?

    • ukrytySZCZUR 7 lutego 2025 o 06:18

      @Avaler Skąd takie przekonanie?

    • @ukrytySZCZUR Według wczesnych zapowiedzi Avowed miało być grą z dużym otwartym światem a w czasie produkcji zjechano bliżej skali The Outer Worlds. TOW nie powstawało na wysokim budżecie i szybko się zwróciło, więc można założyć, że Avowed jest na zbliżonym poziomie.

    • ukrytySZCZUR 7 lutego 2025 o 08:00

      @Avaler KCD2 chyba też nie jest przesadnie rozdmuchaną produkcją, do tego tworzoną w Czechach, gdzie koszty pracy są dużo niższe niż w Stanach.

      Nie widziałem liczb odnośnie żadnej z tych gier, myślałem że może ty czymś dysponujesz.

    • @ukrytySZCZUR Budżet KCD2 jest oszacowany na okolice 40-50 milionów dolarów (określony przez szefa Warhorse jako kosztujący „tyle co średniobudżetowy film Hollywoodzki”). Najpewniej więcej niż pierwsza gra, która kosztowała 36 milionów. TOW z kolei patrząc na wyniki sprzedażowe i to jak szybko się zwróciło jest oszacowane na budżet 25 milionów.

      Więc nawet uwzględniając, że zrobienie gry w Czechach jest tańsze niż w Stanach, można bezpiecznie przyjąć, że wyprodukowanie KCD2 nadal kosztowało więcej niż Avowed.

  3. Świetna wiadomość, bo właśnie na XSX chcę ograć tą grę!
    I żadna waka sraka i inne pierdololo mnie nie powstrzyma!
    Obsidian jeszcze nigdy nie zawiódł, nawet ich mała gra – The Pentiment uważam za dzieło sztuki!

Dodaj komentarz