Avowed jednak z lepszą optymalizacją. Obsidian obiecuje do 60 klatek na Xboksie Series X
Nie potrzebujemy, ale wszyscy docenimy.
Nowa gra Obsidianu jest jedną z najbardziej wyczekiwanych premier lutego, ale cierpi na bardzo podobną przypadłość, co kiedyś gry Arkane – developerzy nie do końca potrafią ją dobrze zaprezentować. Wiemy, że dostaniemy grę fabularną w świecie Pillars of Eternity, w którą gra się jak w The Outer Worlds… Albo w Fallouta: New Vegas, na pewno nie jak w Skyrima. Tytuł powstaje od 6 lat, a dopiero w lipcu naprawiono system walki, potem skorygowano polską cenę Avowed, by na końcu wkurzyć graczy tym, że produkcja nie będzie działała w 60 klatkach na konsolach. Nie byłby to może wielki problem, gdyby nie tendencyjne tłumaczenie developerów.
Lepiej późno, niż wcale, bo – podobnie jak w przypadku walki – developerzy kilka miesięcy później sprostowali swoje słowa i ustami reżyserki Avowed, Carrie Patel doprecyzowali: 30 klatek to absolutne minimum, konkretniejsze informacje pojawią się bliżej premiery. Dokładnie 2 tygodnie przed wydaniem gry Patel udzieliła kolejnego wywiadu, w którym przyznała bardzo krótko:
Możesz uzyskać do 60 klatek na Xboksach Series X.
Te słowa można oczywiście interpretować różnie, ale brzmią o niebo lepiej, niż wmawianie graczom, że nie potrzebują więcej, niż 30 ramek. Produkcje Obsidianu nigdy nie były mistrzowsko zoptymalizowane i progres w tej kwestii zobaczyłem dopiero w wydanym 2 lata temu Grounded, jednak już poprzedzające je The Outer Worlds miało swoje problemy. Częściowo winny jest silnik; optymalizacja gier na Unreal Enginie to często mnóstwo roboty i właśnie to może stanowić główny problem – Avowed to pierwsza gra studia tworzona na UE5.
Ostatecznie nie wiemy jeszcze, jak będą wyglądały konkretne tryby graficzne, ani o jakich rozdzielczościach mowa. Z jednej strony doceniam wstrzemięźliwość developerów, którzy nie chcą obiecywać gruszek na wierzbie, a potem mierzyć się z oskarżeniami o kłamstwo, kiedy np. wydawca wymusi wcześniejszą premierę. Z drugiej wydaje mi się, że wszyscy przeżylibyśmy kilka większych kompromisów w oprawie, by móc cieszyć się płynną rozgrywką…
Avowed zadebiutuje już 18 lutego na pecetach oraz Xboksach Series X|S. Pierwszego dnia obecności na rynku zasili również ofertę Game Passa. Pierwsze recenzje powinny zacząć się pojawiać 13 lutego.
Czytaj dalej
I have no mouse and I must click.