Concord jednak nie powróci. Sony zamyka Firewalk Studios
Niby można było się spodziewać, a jednak człowiek się łudził.
Concord zdążył się już zapisać na kartach historii gamedevu. Niestety bynajmniej nie jako wybitnie udana gra, lecz jedna z największych klap ostatnich lat. Firewalk Studios przygotowywało ją od lat, projekt mógł pochłonąć aż 400 mln dolarów, a efekt końcowy nie przetrwał nawet dwóch tygodni. Spodziewaliśmy się, że gra powróci po przebudowie w modelu free-to-play, wskazywały na to zresztą ostatnie zmiany w plikach gry, ale nic z tego. Sony właśnie zamknęło bezpowrotnie Firewalk Studios.
O decyzji poinformował sam Hermen Hulst, CEO Sony Interactive Entertainment, w obszernym poście na stronie SIE. Oprócz twórców Concorda ubito również Neon Koi pracujące nad niezapowiedzianym projektem mobilnym.
Jak zwracaliśmy uwagę już we wrześniu, pod pewnymi względami Concord był niesamowity, ale pozostałe nie zdołały przyciągnąć wystarczającej liczby graczy, w wyniku czego wyłączyliśmy grę. Przez ostatnie miesiące spędziliśmy sporo czasu rozważając różne opcje. (...) Gatunek shooterów PvP jest pełen konkurencji i nieustannie ewoluuje. Niestety nie osiągnęliśmy zamierzonych celów tym tytułem. Wyciągniemy wnioski z lekcji, jaką dał nam Concord, i będziemy wciąż ulepszać nasze możliwości w zakresie gier-usług, by w przyszłości rozwinąć ten segment.
Szczególnie to ostatnie zdanie brzmi groźnie... Wygląda na to, że Sony nie zamierza się poddawać i naprawdę wierzy w dalsze sukcesy swoich gier-usług. Tymczasem Firewalk Studios skorzystało z okazji, by pożegnać się z graczami i opublikowało na swoim Twitterze pożegnalnego posta ze swoistym podsumowaniem całej sytuacji wokół Concorda. Rzuca on nieco światła na długi i skomplikowany proces tworzenia tej gry, a także losy studia, które rozpoczęło działalność od chęci stworzenia gry multiplayerowej dla większej publiczności.
Po drodze zebraliśmy niesamowitą ekipę, która zdołała rozwinąć początkujący startup w trakcie pandemii. Firewalk powstało w 2018 roku i przez pierwsze lata było małym studiem, które rozkręciło pełną produkcję dopiero w 2022 roku. Zbudowaliśmy nowy, dostosowany do naszych potrzeb silnik dla nextgenowych FPS-ów na bazie Unreal Engine'u 4/5, zapewniliśmy gameplay na najwyższym poziomie, piękny świat i doświadczenie techniczne w stałych 60 fps-ach na PS5 i PC podczas bety dla setek tysięcy graczy.
I o ile wszystko to na pewno można docenić, tak koniec końców całość rozbiła się o... pozwólcie, że zacytuję dalej: „lądowanie w znacznie węższym polu niż oczekiwano na silnie skonsolidowanym rynku”.
Wygląda na to, że w ten sposób krótka acz burzliwa saga o Concordzie dobiega końca. Do usłyszenia przy okazji zamknięcia kolejnej gry-usługi, na którą nikt nie czekał!
Czytaj dalej
Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.