Heroes of Might and Magic: Olden Era – wszystko, co wiemy o grze
Od zapowiedzi Heroes of Might and Magic: Olden Era minęło już kilka miesięcy, podczas których studio Unfrozen nie próżnowało i stopniowo ujawniało coraz więcej rzeczy mających zawitać do nadchodzącej części serii. A zatem jakie będą nowe frakcje? Co za jednostki przyjdzie nam zrekrutować? W poniższym tekście spisaliśmy wszystko, co wiemy o grze.
W 2024 roku świat HoMM został grubo zaskoczony przez Ubisoft i studio Unfrozen, które na targach Gamescom zaprezentowały nam Heroes of Might and Magic: Olden Era, stanowiące prequel serii. Prace nad grą szczęśliwie udało się prowadzić w tajemnicy, w sierpniu opublikowano zwiastun, a dziennikarzom i streamerom udostępniono przeszło 20-minutowe nagranie z gameplayem. O tym, co konkretnie pokazano mediom, mogliście przeczytać we wrażeniach b-side’a. Od tego czasu twórcy regularnie ujawniają nowe informacje o Olden Era, a zatem warto zebrać w jednym miejscu wszystko to, co wiemy o nowych „Hirołsach”, i podsumować ostatnie wypowiedzi developerów.
Heroes of Might and Magic: Olden Era — kto tworzy tę grę?
Za nadchodzące Heroesy odpowiada Unfrozen, które ma na swoim koncie grę Iratus: Lord of the Dead, będącą duchowym spadkobiercą Darkest Dungeon. Warto też wspomnieć, że to właśnie studio wyszło z inicjatywą i pokazało Ubisoftowi wersję demo Olden Era. Ta spodobała się francuskiemu gigantowi na tyle, iż powierzył firmie misję tworzenia nowej części Heroes of Might and Magic.
Unfrozen ma swoją siedzibę na Cyprze, jednak powstało w 2016 roku w Petersburgu i składa się w przeważającej części z rosyjskich pracowników. Nie udało mi się znaleźć żadnych informacji potwierdzających dalszą aktywność firmy na terenie Rosji. Na stronie studia możemy przeczytać o siedzibach w Uzbekistanie, Serbii oraz na Cyprze. Na największym rosyjskim portalu zajmującym się rekrutacją online, czyli HeadHunterze, również znajdziemy informacje o biurach zlokalizowanych jedynie w Taszkencie oraz Limassolu.
W 2021 roku studio otrzymało także wsparcie pieniężne od GEM Capital w postaci prawie dwóch milionów dolarów i do dziś pozostaje finansowo powiązane z tą firmą, co potwierdzają m.in. wpisy na LinkedInie. GEM Capital to z kolei rosyjska spółka inwestycyjna z siedzibą na Cyprze, założył ją Anatoly Paliy, były pracownik Gazpromu. Przedsiębiorstwo jest również powiązane z rosyjskim bankiem VTB, ten brał zresztą udział w zawieranych przez nie transakcjach. GEM Capital wspiera finansowo wielu developerów ze wschodniej Europy, wśród których znajdziecie m.in. Mundfish odpowiedzialne za Atomic Heart.
Tytuł gry — Heroes of Might and Magic: Olden Era, nie Golden Era
Warto tu rozstrzygnąć jedną kwestię: tytuł gry to Olden Era, a nie Golden Era, jak czasem podpowiada nawet YouTube czy Google. Zbieżność nie jest bynajmniej przypadkowa. Olden Era odnosi się do faktu, że nowe Heroes of Might and Magic stanowi prequel całej serii, gdyż fabuła osadzona zostanie na tysiące lat przed pierwszą częścią.
Akcja będzie działa się na kontynencie Jadame, który jak dotąd pojawił się tylko w Might and Magic 8. Nie uświadczymy zatem zbyt wielu znajomych twarzy, za to zobaczymy początki pojedynczych herosów mających tendencję do życia dłużej, niż ustawa przewiduje (patrzę na was, nekromanci i elfy). Podobieństwo pierwszego członu podtytułu do słowa „golden” jest – jak powiedzieli mi sami devowie – celowe, ma nam sugerować, że nadchodzi „złota era” dla serii Heroes of Might and Magic.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – frakcje i bohaterowie
Studio Unfrozen szykuje dla nas sześć frakcji, z czego pięć zostało już oficjalnie potwierdzonych, ostatnia zaś wciąż pozostaje w sferze domysłów i przewidywań.
Temple (Świątynia)
Świątynia to dość klasyczna zbieranina rycerzy i wysłanników Niebios związana z Kościołem Słońca, który na Jadame stanowi nową siłę. Ludzie muszą zatem wywalczyć tam dla siebie miejsce, wprowadzając swoją wiarę ogniem i mieczem. Kościół początkowo znany był z uzdrawiania chorych i pomagania ubogim, jednak z czasem jego członkowie stali się niewyobrażalnie bogaci i pyszni, a później ruszyli na wojnę z Kościołem Księżyca, powiązanym z Gildią Nekromantów. Starcie to przeszło do historii Enroth jako Wojna Gołębicy i Wrony i zakończyło się zniszczeniem pierwszej Świątyni Słońca. Akcja Heroes of Might and Magic: Olden Era rozgrywa się jednak na wiele lat przed tymi wydarzeniami, a więc zapewne zobaczymy tu początki konfliktu między frakcjami.
Nekropolis (Nekropolia)
Jeden z głównych przeciwników ludzi to Nekropolia, stara, dobra zbieranina truposzy, wampirów i upiorów nienawidzących wszystkiego, co żywe. Co jednak ciekawe, nekromanci utrzymują względnie przyjazne relacje ze swoimi sąsiadami i w zasadzie tylko Kościół Słońca jest do nich wrogo nastawiony. Reszta mieszkańców Jadame traktuje ich jako gromadę odmieńców, którzy co prawda praktykują kontrowersyjną i moralnie wątpliwą dziedzinę magii, jednak mają przy tym znaczący wpływ na politykę kontynentu, a do tego przyciągają wszystkich kierujących się ambicją i chęcią swobodnego eksperymentowania z czarami.
Hive (Rój)
Prawdziwym „złolem” w Heroes of Might and Magic: Olden Era będzie Rój, czyli całkiem ciekawe podejście do Inferno. Zamiast typowych demonów zobaczymy insekty i inne robale opętane przez piekielne moce. To swoiste rozwinięcie pomysłu z Might and Magic 8, gdzie mogliśmy się natknąć na gniazda częściowo świadomych os, co posłużyło Unfrozen jako punkt wyjścia przy tworzeniu tej rasy. Insektoidy zostały bowiem spaczone przez tajemniczego, powiązanego z Inferno lorda, który wykorzystuje je do atakowania ludów Jadame. Początkowo ta ofensywa była bagatelizowana przez sporą część mieszkańców, nie traktowali oni samych os jako poważnego zagrożenia, dzięki czemu armiom Roju udawało się skutecznie zajmować coraz większą część kontynentu.
Sylvan (Knieja)
Sylvan (najpewniej polskim odpowiednikiem będzie Knieja, jak przekazał podczas finału Mistrzostw XXV-lecia Heroes 3 Etharil, czyli polski community manager) to z kolei frakcja łącząca leśne stworzenia, takie jak trolle czy druidzi z żywiołakami, opisywana jako mariaż Bastionu z Wrotami Żywiołów. Związane z nią istoty pochodzą z Murmurwoods, magicznej puszczy położonej w północno-zachodniej części Jadame. Możemy się tu zatem spodziewać naprawdę ciekawego odświeżenia obecnej w prawie każdej części Heroes of Might and Magic „leśnej frakcji”, która przestaje opierać się tylko na elfach, krasnoludach czy jednorożcach, jak miało to miejsce w poprzednich odsłonach cyklu. Ekran tego miasta nie został jeszcze ujawniony.
Dungeon (Loch)
Listę znanych frakcji zamyka Loch. W Heroes of Might and Magic: Olden Era powstał z sojuszu zwanego Paktem Alvarskim. W jego skład wchodzą m.in. mroczne elfy, minotaury, meduzy czy smoki, które zjednoczyły się w celu walki z Rojem stanowiącym na Jadame coraz większe zagrożenie. Biorąc pod uwagę wymionie jednostki, raczej nie uświadczymy wielkich rewolucji w kwestii składu armii czy ogólnego sposobu rozgrywki. Warto też podkreślić ciekawie wyglądającą architekturę miasta, nawiązującą do antycznego Rzymu czy Grecji i podkreślającą tym samym mitologiczne korzenie zamieszkujących Loch istot.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – tajemnicza szósta frakcja
Co się zaś tyczy szóstej frakcji, to przewidywano, że będzie ona związana z czarodziejami i technologią, taki klasyczny motyw fortecy-akademii. Cóż, po zakończonym niedawno finale Mistrzostw XXV-lecia Heroes 3 te domysły poniekąd się potwierdzają. Podczas turnieju ujawniono bowiem imiona i krótkie opisy bohaterów widocznych na grafice promocyjnej Olden Era. Są to (patrząc od górnej lewej strony): Aeos, wojowniczka obdarzona mocą Słońca, dzięki której przeżyła atak Roju; Faleor, żywiołak ognia walczący pod sztandarem sylvańskich druidów; Thant, dobrze nam znany z trzeciej części Heroes of Might and Magic wampir i nekromanta; Ylwari, meduza specjalizująca się w dyplomacji i reprezentująca swój gatunek w Lochu; Tho, mroczny elf, który poległ w walce z Rojem, został jednak przywrócony do życia jako półkonstrukt i pochodzi właśnie z nieogłoszonej jeszcze szóstej frakcji.
Co dość zabawne, to w zasadzie wiadomo o niej więcej niż o takim Sylvanie. Wróćmy jednak do naszego Tho, który posłuży za punkt wyjścia dalszych rozważań. Historia związana z byciem częściowym konstruktem, a także lodowe fragmenty na ciele postaci zdają się potwierdzać teorię, że dostaniemy tu dość klasyczne miasto czarodziejów. Aczkolwiek te domysły podważa kilka innych faktów, w tym jednostki. Co prawda nie znamy jeszcze nazwy żadnej z nich, ale w udostępnionych nam materiałach wyraźnie widać parę modeli.
W większości to morskie stwory, jak wielka meduza, kobieta przypominająca koralową kapłankę z Heroes 6 czy iście lovecraftowska maszkara ze skrzydłami i mackami. Raczej nie spotkamy tu zatem klasycznej ekipy magów, golemów i tytanów. Dostępny w materiałach prasowych ekran miasta co prawda jest pokryty śniegiem i lodem, jednak uwagę przykuwa jego centralna część. Widzimy tam bowiem wielkiego stwora zamrożonego w bryle lodu – ewidentnie nie przypomina on niczego, co znamy z Heroesów. Warto też podkreślić, że w tle dostrzec można budynek wyglądający jak obserwatorium astronomiczne, a część z ujawnionych portretów bohaterów ewidentnie nawiązuje do gwiezdnych/kosmicznych motywów.
Kolejny element układanki to przypisana frakcji nazwa, której oficjalnie oczywiście nie ujawniono, jednak w jednym z materiałów udało mi się dostrzec z kolei nazwę pliku zawierającego model miasta na mapie przygody. I – uwaga, uwaga – szósta frakcja nosić będzie miano… Unfrozen. Rzecz jasna to pewnie robocza wersja, lecz rzuca ona światło na całą sprawę. Moja teoria prezentuje się tak: Rozmrożeni to pradawna frakcja podwodnych stworów żyjących w ekstremalnie zimnych morzach, która niestety z jakiegoś powodu została uwięziona w lodzie. Wiele lat później na Jadame przybyła jednak nieznana nam kosmiczna siła i sprawiła, że przedstawiciele tej rasy ewoluowali i byli w stanie wydostać się z mroźnego więzienia, przypominając wszystkim o swojej obecności na kontynencie. Jakby co, odkryłem to pierwszy!
Heroes of Might and Magic: Olden Era – jednostki
Nie znamy jeszcze dokładnego składu armii każdej frakcji w Heroes of Might and Magic: Olden Era, jednak Unfrozen uchyliło rąbka tajemnicy w materiałach prasowych, dzięki czemu możemy przekazać wam informacje o oddziałach dostępnych w Świątyni oraz Nekropolii. Oprócz tego na jednej z późniejszych transmisji przedstawiono także jednostki Lochu. Żołnierze każdego z zamków mają dostępne dwa ulepszenia, podobnie jak w dodatku Dzikie hordy do „piątki”. Nie wszystkie warianty są jednak znane, dlatego przy części oddziałów ich nie podajemy. Lista prezentuje się następująco (przekład nazw autorski):
Nekropolia (Nekropolis) – jednostki
Poziom 1. – Szkielety / Kościani wojownicy / Kościani łucznicy
Poziom 2. – Zjawy/Upiory/Fantomy
Poziom 3. – Nieumarli pupile (szkieletowe psy) / Barghesty / Pancerne ogary
Poziom 4. – Hieny cmentarne / Handlarze śmierci / Treserzy ogarów (najpewniej ich umiejętności będą działały w synergii z jednostkami poprzedniego poziomu)
Poziom 5. – Lisze / Morowe lisze / Krwawe lisze
Poziom 6. – Upiorni rycerze / Wcielenia wojny / Ponurzy żniwiarze
Poziom 7. – Wampiry / Lordowie wampirów / Wampiryczni uczeni
Nekropolia doczekała się nawet osobnego materiału, który Unfrozen wypuściło z okazji Halloween. Jeżeli chcecie poznać szczegóły dotyczące frakcji, to odsyłam was do mojego tekstu rozkładającego na czynniki pierwsze październikową prezentację. W telegraficznym skrócie: nieumarłe jednostki będą szybko rzucać się w wir walki i równie szybko ginąć, aby za chwilę odrodzić się dzięki umiejętnościom związanym z leczeniem i wskrzeszaniem. Nekromancja w najczystszym wydaniu.
Świątynia (Temple) – jednostki
Poziom 1. – Miecznicy / Kapitanowie gwardii / Słoneczne tarcze
Poziom 2. – Kusznicy / Przechwytywacze / Ciężcy kusznicy
Poziom 3. – Gryfy / Gryfy Strażnicy / ?
Poziom 4. – Tkaczki Światła (kapłanki posługujące się magią) / Siostry łagodności / ?
Poziom 5. – Lekka kawaleria / Słoneczna kawaleria / ?
Poziom 6. – Inkwizytorki / Służące Niebiosom / ?
Poziom 7. – Wcielenia Niebios / Ideały Niebios / Lustrzane Ucieleśnienie (w oryginale Paragon, Apogee oraz Mirror Vessel, co wydaje się dość trudne do sensownego przetłumaczenia)
Loch (Dungeon) – jednostki
Poziom 1. – Troglodyci / Piekielni troglodyci / Toksyczni troglodyci
Poziom 2. – ? / Czyhający w cieniu / Ostrza Karloth
Poziom 3. – ? / Alabastrowa tancerka / Jaspisowa tancerka
Poziom 4. – Minotaury / Królewskie minotaury / Bojowe minotaury
Poziom 5. – Meduzy / Meduzy rzeźbiarki / Meduzy królewskie
Poziom 6. – ?/Skylle/Charybdy (po prostu hydry, ale nazwane imionami potworów z greckiej mitologii)
Poziom 7. – ? / Czarne Smoki / Smoki Albinosy
To oczywiście nie wszystko, co Heroes of Might and Magic: Olden Era nam zaoferuje. Kolejne frakcje i jednostki zostaną dodane w późniejszym czasie w ramach płatnych dodatków, tak jak miało to miejsce w przypadku chociażby Kuźni i Heroes of Might and Magic 7.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – rozwój bohaterów i zdobywanie doświadczenia
W Heroes of Might and Magic: Olden Era zachowany zostanie klasyczny podział na bohaterów mocy i magii (biada temu, kto próbowałby go kiedyś zmienić), którzy awansują wraz z postępem gry. Źródłem expa będzie przede wszystkim walka, ale i skrzynie czy część budynków. Rozwój naszego herosa przebiega jednak w trochę inny sposób niż wcześniej. Wraz z wbiciem poziomu otworzy się przed nami możliwość wyboru jednej z trzech umiejętności. Mowa o klasycznych skillach, które znamy z poprzednich odsłon, jak Zbrojmistrz, Atak czy Dowodzenie.
Tym, co wyróżnia Heroes of Might and Magic: Olden Era, są natomiast specjalizacje w konkretnym kierunku. Po wybraniu ogólnej umiejętności do ulepszenia przyjdzie nam zdecydować o bonusie. Każda ze zdolności ma pulę pięciu subskilli, które pozwolą dostosować herosa do określonego buildu. Dla Dowództwa może to być np. -1 do morale przeciwnika. Trochę przypomina mi to system z piątej części Heroesów, gdzie też dało się wybierać drobniejsze umiejki w ramach konkretnej ścieżki. Pomysł Unfrozen jest jednak moim zdaniem czytelniejszy i przejrzystszy, a do tego pozwala na większą swobodę w tworzeniu buildu.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – jak zmieni się eksploracja?
Rdzeń pozostaje taki sam i tu żadnych większych udziwnień nie spotkamy. Zbieramy zasoby, walczymy z wrogami, przejmujemy budynki. Unfrozen postanowiło jednak wprowadzić pewne dodatkowe możliwości dotyczące sposobów na przekazywanie wojsk i artefaktów między bohaterami. Pierwszym z nich są Posterunki, w których można umieszczać armię oraz magiczne przedmioty. Co jednak kluczowe, zasoby pozostawione w jednym tego typu budynku da się odebrać w każdym innym, dzięki czemu nie trzeba już gonić przez całą mapę, by przerzucić wojsko między herosami. Jeżeli ktoś woli jednak klasyczne chainowanie (tworzenie „łańcuszka dostaw” z kilku bohaterów, którzy wymieniają się armią i przedmiotami) – nie ma problemu, obecność Posterunków w grze można wyłączyć.
Druga nowość to zaklęcie Uniwersał. Pozwala ono na stworzenie magicznego połączenia między herosami, tak jakby znajdowali się obok siebie, dzięki czemu są w stanie wymienić się jednostkami i artefaktami. Unfrozen wprowadza te zmiany, aby ułatwić zarządzanie armiami i ekwipunkiem mniej doświadczonym graczom albo zwyczajnie takim, których chainowanie wyjątkowo męczy. Na marginesie warto też wspomnieć o mgle wojny (obszar mapy ukryty przed wzrokiem gracza) – ta w gamescomowym zwiastunie przybrała formę kartki papieru spalającej się w miarę eksploracji. Jeżeli komuś ten styl nie przypadł do gustu, nie ma się o co martwić, dlatego że wygląd mgły da się zmienić na ten ozdobiony gwiazdami z Heroes 3 albo przypominający zasnute szarymi chmurami niebo.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – nowe artefakty
Artefakty pozostają oczywiście jednym z kluczowych sposobów wzmacniania bohaterów. W Heroes of Might and Magic: Olden Era magiczne przedmioty doczekają się jednak pewnych zmian. Poprzednie części przyzwyczaiły nas do łączenia paru mniejszych artefaktów w jeden potężny, zapewniający bonusy. W Olden Era zamiast tego wprowadzony zostanie system zestawów, porównywany przez twórców m.in. do Diablo. Jeżeli nosimy kilka powiązanych ze sobą artefaktów, otrzymujemy konkretnego buffa, który będzie tym większy, im pełniejszy posiadany przez nas zestaw.
Co istotne, aby otrzymać wzmocnienie, nie musimy mieć skompletowanego całego setu, dzięki czemu możemy eksperymentować z ekwipunkiem i dostosować np. parę mniejszych wzmocnień do naszych potrzeb. Taki system pojawił się już wcześniej w dodatku Dzikie hordy do Heroes of Might and Magic 5, jednak zupełną nowością będzie możliwość ulepszania artefaktów za specjalny zasób. Na temat funkcjonowania tego mechanizmu nie wiemy niestety nic więcej.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – szkoły i gildie magów
Magia w Heroes of Might and Magic: Olden Era także doczeka się paru zmian. Standardowo czary zgrupowane zostają w pięciu poziomach odzwierciedlających ich siłę, a w trakcie walki możemy użyć jednego zaklęcia na rundę. Nasz magiczny arsenał dzieli się na kilka szkół: Świtu (działająca bardzo podobnie do magii światła, a zatem skupiająca się na leczeniu i wzmocnieniach), Zmierzchu (nakładanie osłabień na przeciwników), Pierwotną (moc żywiołów oraz czary rozpraszające magię) oraz Tajemną (to, czego nie obejmują pozostałe szkoły, m.in. iluzje czy teleportowanie jednostek).
Całkowitą nowość (patrząc oczywiście tylko na oficjalne części serii, gdyż w Horn of the Abyss uświadczyliśmy czegoś podobnego) stanowi natomiast możliwość nabywania czarów. Potrzebujecie Spowolnienia albo Tarczy, ale losowość gildii magów nie była łaskawa? Żaden problem! Zaklęcie odblokujecie, przeznaczając na jego zakup specjalny surowiec. Co równie ciekawe, część magicznych ataków ściśle wiąże się z konkretnymi skillami, a zatem nauczymy się ich niezależnie od tego, co przypadnie nam w gildii.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – jak wygląda walka?
W swoich fundamentach pozostanie znajoma (porzucamy kwadraty i wracamy na heksy ze statyczną kamerą), jednak pewnemu usprawnieniu ulegnie działanie jednostek. Unfrozen postanowiło położyć większy nacisk na ich unikalne zdolności. Każde ze stworzeń w Heroes of Might and Magic: Olden Era posiada zarówno pasywne, jak i aktywowane umiejętności, których użycie wiąże się z kosztem energii. Tę generujemy poprzez atakowanie naszą armią.
Kontrolowany przez nas bohater także może brać udział w potyczce, czy to poprzez atakowanie raz na rundę, czy rzucanie zaklęć. Zachowany zostaje też podział statystyk jednostki na inicjatywę oraz szybkość. Ta pierwsza zdefiniuje kolejność wykonywania akcji w rundzie, a druga liczbę pól, które może przejść dane stworzenie.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – nowe tryby, multiplayer, „gorące krzesła”
Czymże byłyby „Hirołsy” bez trybu wieloosobowego? Unfrozen wprowadzi go do Heroes of Might and Magic: Olden Era w kilku wariantach. Po pierwsze klasyczny hot seat umożliwiający granie przy jednym komputerze. Po drugie tryb multi działający po sieci, dzięki któremu ustalimy konkretne szablony mapy i zasady, czyli coś, co w Heroes 3 mamy dzięki modowi Horn of the Abyss. Po trzecie arena pozwalająca na wybór frakcji, bohatera, jednostek i artefaktów, a potem wskoczenie prosto w wir potyczki z drugim graczem.
I wreszcie po czwarte zupełna nowość w postaci trybu z jednym bohaterem. Zasady są takie same jak w przypadku każdego innego scenariusza, ale da się kontrolować tylko jednego herosa. Jeśli on zginie – nasza gra się skończy. Wszystko to może funkcjonować dzięki wyszukiwarce meczów opartej na systemie rankingowym, który automatycznie znajdzie dla nas godnego przeciwnika. Oprócz tego w Heroes of Might and Magic: Olden Era pojawią się symultaniczne tury (rozgrywane jednocześnie przez wszystkich) – dzięki nim zaoszczędzimy sporo czasu, grając online.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – kampania, scenariusze i granie solo
Spokojnie, to również znajdziecie w grze. Heroes of Might and Magic: Olden Era pokaże – jak zapewniają twórcy – „genezę naszych ulubionych bohaterów”. Akcja zostanie bowiem osadzona na tysiące lat przed pierwszymi Heroesami. Ujrzymy co prawda tylko jedną kampanię, ale za to podzieloną na wątki poszczególnych frakcji. Jej konstrukcja ma dość mocno różnić się od pozostałych odsłon serii. Fabuła położy nacisk na podejmowanie ważnych decyzji, których skutki realnie wpłyną na grę. W ramach przyszłorocznego wczesnego dostępu ogramy pierwszy akt kampanii.
Grając solo, otrzymamy do dyspozycji także gotowe scenariusze oraz generator map. Ten drugi pozwoli nam na tworzenie losowych map o określonych przez nas wcześniej parametrach, np. dotyczących ilości zasobów czy siły neutralnych armii. Przetestujemy go już we wczesnym dostępie. Przeciwnicy komputerowi, z których inteligencją bywało różnie na przestrzeni serii, mają teraz stanowić naprawdę konkretne wyzwanie. Nauczą się m.in. dzielić bohaterów na tych głównych, zajmujących się walką, oraz zwiadowców przenoszących jednostki i zbierających zasoby.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – najważniejsza nowość w grze
Cóż, moim zdaniem jest to system zwany Factional Laws. W Heroes of Might and Magic: Olden Era każda z frakcji posiada specjalne umiejętności, które odblokujemy w trakcie gry. Mogą to być małe bonusy, jak poszerzone pole widzenia naszych herosów, ale i znacznie większe, wyraźniej wpływające na rozgrywkę, np. zwiększenie przyrostu danych jednostek i zadawanych przez nie obrażeń.
Każda frakcja posiada oczywiście unikalne dla siebie drzewko, a ścieżka rozwoju zależy od zamku wybranego na początku gry. Ma to lepiej podkreślać charakter frakcji i sprawiać, że mimo dysponowania jednostkami z kilku różnych stronnictw wciąż będziemy czuli, że gramy np. Lochem, do którego po prostu dołączyły inne oddziały.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – kiedy premiera?
Heroes of Might and Magic: Olden Era zadebiutuje we wczesnym dostępie w drugim kwartale 2025. Unfrozen zapewnia, że gra będzie już wtedy naprawdę nieźle dopracowana. Do naszych rąk trafi oczywiście sześć frakcji, kilka scenariuszy, tryb wieloosobowy, a także pierwszy akt kampanii. Premierę pełnej wersji zaplanowano na 2026 rok. Early access twórcy mają przeznaczyć na szlifowanie trybu fabularnego oraz rzecz jasna wsłuchiwanie się w głos społeczności.
Czytaj dalej
Zakochany w fantastyce maści wszelkiej. Jak najmniej czasu spędza siedząc w tym świecie, a jak najwięcej przemierzając nadprzestrzeń Odległej Galaktyki, niebo Alagaësii, szlaki Kontynentu lub bezkresne łąki na Cuszimie. Gdy w końcu wyjdzie remake pierwszego Wiedźmina, to zniknie z tego wszechświata, dopóki nie przejdzie gry na każdy możliwy sposób. Typ, który w Awangardzie Krakowskiej dostrzegł cyberpunkowego ducha, a na maturze odwołał się do Gwiezdnych Wojen.