10 najlepszych gier pierwszej połowy 2025 roku
Rok 2025, a przynajmniej jego pierwsza połowa, obrodził świetnymi grami. Niektórych hitów się spodziewaliśmy, inne wzięły nas z zaskoczenia, wchodząc z przytupem do ścisłej topki.
Na nudę na pewno narzekać nie można, za to na brak czasu i pieniędzy, by wszystko sprawdzić – już jak najbardziej. Oto 10 najciekawszych produkcji, które ukazały się w przeciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wybór całkowicie subiektywny, a kolejność przypadkowa. Nie bijcie.
The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered
PC, PS5, XSX | RPG | Bethesda Game Studios | 22 kwietnia 2025
Zacznijmy może nieco kontrowersyjnie, bo od produkcji, która po raz pierwszy ukazała się prawie 20 lat temu. Plotki o jej remake’u bądź remasterze krążyły w giereczkowie już od dawna, lecz bez żadnych oficjalnych potwierdzeń, aż wreszcie pod koniec kwietnia Bethesda „shadowdropnęła” odświeżoną wersję ku uciesze fanów. Co warto podkreślić, nie jest to tylko upudrowanie trupa nowymi, ładniejszymi teksturami, ale porządny graficzny upgrade, co nadaje całości nieco bardziej skyrimowy sznyt. Przerobiono też system levelowania na mniej restrykcyjny oraz wprowadzono delikatne zmiany w rozgrywce, aby pozbyć się różnych upierdliwości.
W gruncie rzeczy to jednak stary, dobry Oblivion ze wszystkimi wadami i zaletami. Konstrukcja i fabuła niektórych questów mocno już trącą myszką, ale nie da się zaprzeczyć, że ogromny świat nadal eksploruje się z satysfakcją. I to pomimo wszechobecnych bugów. A może właśnie dzięki nim? Co chwilę przytrafiało mi się coś absurdalnie głupiego, wywołując u mnie salwy śmiechu. Bawiłam się nawet lepiej niż w 2006 roku.
Split Fiction
PC, PS5, XSX, NS2 | przygodowa gra akcji | Hazelight | 5 czerwca 2025
Świetnym It Takes Two Hazelight Studios zawiesiło sobie poprzeczkę bardzo wysoko, lecz kolejna gra Szwedów nie tylko poprzednikowi dorównała, ale też w wielu aspektach go przerosła. Tym razem zamiast rozwiązywać problemy małżeńskie, wcielimy się w dwie początkujące pisarki – jedna specjalizuje się w fantasy, druga w science fiction – które podpisały kontrakt życia z wielką korporacją, by przekuć swoją wyobraźnię w digitalowe uniwersa. Jak zwykle coś idzie nie tak i bohaterki trafiają do świata fantazji, gdzie będą musiały wspólnie rozwiązywać zagadki, by wrócić do domu.
Ta kooperacyjna produkcja aż kipi kreatywnością. Każdy poziom jest inny, wykorzystuje różne mechaniki i stawia na pokonywanie wyzwań w tandemie. Znajdzie się tu miejsce i na humor, i na wzruszenia, i na wytężanie szarych komórek. Nie nazwałabym Split Fiction specjalnie trudnym, więc nada się też dla niedzielnych graczy, tym bardziej że do wspólnej zabawy wystarczy tylko jedna kopia. Polecam.
Clair Obscur: Expedition 33
PC, PS5, XSX | jRPG | Sandfall Interactive | 24 kwietnia 2025
O Clair Obscur co nieco wam opowiadałam, ale cieszę się, że mogę to zrobić ponownie, bo już dzisiaj typuję tę produkcję na moją grę roku. Jakością nic jej raczej nie przebije. Rzadko zdarza się, by nikomu nieznane studio wypuściło dzieło, które zyska wielkie uznanie i przychylność zarówno recenzentów, jak i graczy, a przy tym sprzeda się jak marzenie. No ale trudno się dziwić, bo zadziałało tu właściwie wszystko: cudowna fabuła, skomplikowani bohaterowie, głęboki system walki, nietuzinkowy kierunek artystyczny i doskonała muzyka.
O fabule nie zamierzam nic tutaj pisać, bo im mniej się wie na początku, tym lepiej. Tajemnicę odkrywa się powoli, a finał jest smutny, lecz zmuszający do refleksji. Jeśli jeszcze nie mieliście okazji zagrać, to koniecznie Clair Obscur nadróbcie. Warto. Ocena? Ode mnie 33/10.
Death Stranding 2: On the Beach
PS5 | otwarty świat, eksploracja, eksperymentalna | Kojima Productions | 26 czerwca 2025
Produkcje sygnowane nazwiskiem Hideo Kojimy można lubić albo nie, ale na pewno trudno pozostać wobec nich obojętnym, bo każdy tytuł to prawdziwa jazda bez trzymanki. Death Stranding 2 kontynuuje historię znanego z poprzedniej części kuriera Sama Bridgesa, który ostatnio łączył w całość podzielone regiony tego, co zostało z Ameryki po apokalipsie. Tym razem protagonista trafi w nowe miejscówki, jak Meksyk czy Australia, by również tutaj zaprowadzić porządek, a przy okazji rozwikłać tajemnicę Lou, czyli „adoptowanego” dziecka towarzyszącego nam jeszcze od czasów „jedynki”.
Death Stranding 2 – recenzja. Szalone arcydzieło slow gamingu
Sequel nie wymyśla koła na nowo – usprawnia po prostu rdzeń rozgrywki, aby przemieszczanie się z punktu A do punktu B z paczkami stanowiło jeszcze ciekawsze zajęcie. Fabuła za to, jak przystało na dzieło Kojimy, ocieka patosem, zwrotami akcji i melodramatem rodem z telenowel. Albo ktoś konwencję kupuje, albo co cutscenkę będzie się pukał w czoło.
Blue Prince
PC, PS5, XSX | logiczna, roguelite | Dogubomb | 10 kwietnia 2025
Gry logiczne pozostają raczej niszą i niezbyt często przebijają się do mainstreamu. „Niebieskiemu księciu” się jednak poszczęściło i trafił do świadomości oraz bibliotek graczy. I bardzo dobrze, bo to naprawdę oryginalna i udana produkcja. Pomysł wyjściowy jest prosty – wcielamy się w bohatera, który ma szansę odziedziczyć wspaniałą posiadłość, o ile uda mu się znaleźć ukryty w niej 46. pokój. Co w tym trudnego? Otóż przy każdorazowym otwarciu drzwi wybieramy z dostępnej puli jedno z pomieszczeń, samemu kreując mapę budynku. Co więcej, wchodzi tutaj aspekt roguelite’a, bo plan domu zmienia się codziennie.
Czeka tu na nas całe zatrzęsienie zagadek różnego typu, które nie tylko pozwolą nam przejść dalej, ale też rzucą więcej światła na to, co dzieje się w posiadłości. Sekretny pokój to tak naprawdę zaledwie czubek góry lodowej tajemnic czekających na cierpliwych i sprytnych graczy. Można tu spędzić długie godziny na lizaniu ścian, aby nie przegapić żadnego ważnego detalu. I to zaleta.
Kingdom Come: Deliverance 2
PC, PS5, XSX | RPG | Warhorse Studios | 4 lutego 2025
Przygód Henryka ze Skalicy i jego druha Jana Ptaszka ciąg dalszy! O ile pierwsza część, chociaż generalnie udana, raziła topornością, o tyle „dwójka” pięknie rozwija skrzydła, będąc produkcją zdecydowanie lepszą pod każdym względem. Historia rozpoczyna się niepozornie, od próby dostarczenia listu szlachcicowi, by szybko rzucić bohaterów w wir walk, zdrad i polityki.
Kingdom Come: Deliverance 2 – recenzja. Gra roku prawdopodobnie przyszła do nas już w lutym
Poza wątkiem głównym na Henryka czeka mnóstwo rozbudowanych zadań pobocznych, o wiele ambitniejszych niż „zabij pięć szczurów”, oraz aktywności w rodzaju kowalstwa czy warzenia eliksirów. Poziom trudności pozostał raczej wysoki, ale druga część jest mimo wszystko przystępniejsza, więc warto dać jej szansę, nawet jeśli odbiliście się od poprzedniczki.
The Alters
PC, PS5, XSX | strategia przygodowa | 11 bit studios | 13 czerwca 2025
Polskie 11 bit studios przyzwyczaiło już nas, że poniżej pewnego poziomu po prostu nie schodzi. The Alters to jego kolejna bardzo udana produkcja, kładąca nacisk i na fabułę, i na przetrwanie. Wcielamy się tutaj w Jana Dolskiego, który miał to szczęście – albo pecha – że jako jedyny przeżył twarde lądowanie statku kosmicznego na obcej planecie. Co robić? Samemu trudno wszystko ogarnąć, więc dzięki potędze science fiction Jan stwarza sobie kompanów będących jego alternatywnymi wersjami. Różnią się tym, że dokonali w życiu innych wyborów, np. całkowicie poświęcili się karierze akademickiej zamiast żonie – i pyk, mamy przemądrzałego naukowca
The Alters – recenzja. Największy artystyczny sukces 11 bit studios
To właśnie interakcje pomiędzy bohaterami stanowią najjaśniejszy punkt gameplayu. Bywa i śmieszno, i smutno, a przy tym i graczowi może się czasem odpalić tryb rozkminy „co by było, gdyby…”. Do tego czeka nas sporo planowania przy rozbudowie bazy, zbierania surowców i podejmowania różnych decyzji. Oby trafniejszych niż naszych alterów.
Elden Ring Nightreign
PC, PS5, PS4, XSX, XBO | RPG akcji, roguelite, battle royale | FromSoftware | 30 maja 2025
Elden Ring odniósł ogromny sukces i trafił do wielu graczy, również tych, którzy do tej pory z soulslike’ami mieli rzadko do czynienia. Spin-off rozszerza bazę fanów jeszcze bardziej, zachęcając do zabawy tych, co preferują granie w co-opie. Nightreign daje okazję pohasać po alternatywnej wersji Limgrave w trzyosobowych drużynach, gdzie każdy z bohaterów odznacza się inną stylówą i umiejętnościami.
Dopiero walka w zespole, dobre zarządzanie silnymi i słabymi stronami herosów oraz loot, jaki uda się pozbierać po drodze, dają nam szansę ubić paskudnego bossa na końcu „runu”. Pętla zawsze jest podobna – trzy dni przygotowań i eksterminacji wielkich złoli na zmianę – ale dzięki randomizacji przedmiotów i przeciwników gra nie nudzi się zbyt szybko. Idealna produkcja, by przeczekać do premiery kolejnej pozycji FromSoftware.
South of Midnight
PC, XSX | przygodowa gra akcji | Compulsion Games | 8 kwietnia 2025
Zdaje się, że South of Midnight przeszło trochę bez echa, a szkoda, bo jest naprawdę nietuzinkową produkcją. Twórcy We Happy Few postawili tym razem na zupełnie inny klimat, przenosząc nas na Głębokie Południe Stanów Zjednoczonych. Wcielamy się tutaj w nastolatkę, która rusza na ratunek matce porwanej przez huragan. To niezwykła podróż, bo na naszej drodze staną istoty żywcem wyjęte z mitów i folkloru. Używając nowo nabytych zdolności, bohaterka musi rozwiązać różne problemy mieszkańców tego barwnego świata, by otrzymać pomoc w poszukiwaniach rodzicielki.
South of Midnight jest niczym zaginiona produkcja z ery PS3 i bardzo mi się to podoba [RECENZJA]
Gameplayowo to raczej klasyka gatunku action adventure – skaczemy po platformach, zbieramy znajdźki, klepiemy wrogów – ale całość wykonano porządnie. Na plus wyróżnia się zdecydowanie soundtrack. Piosenki nie dość, że współgrają z wydarzeniami i pogłębiają fabułę, to jeszcze zostają w głowie na długo po tym, jak ujrzeliśmy napisy końcowe.
Monster Hunter Wilds
PC, PS5, XSX | RPG | Capcom | 28 lutego 2025
Monster Hunter to seria, której nie trzeba przedstawiać. Sprawdził ją już chyba każdy, a przynajmniej mniej więcej orientuje się, o co w niej chodzi. A chodzi oczywiście o ubijanie potworów, zbieranie zasobów i crafcenie coraz lepszego ekwipunku. Najnowsza część cyklu nie wyłamuje się z tego schematu.
Znów jesteśmy członkiem gildii ubijaczy monstrów i sami lub ze znajomymi wyruszamy na polowania. Więcej do szczęścia widocznie nie potrzeba, bo gra w trzy dni od premiery rozeszła się w obłędnych ośmiu milionach kopii. Jeśli chcecie dorzucić Capcomowi swoją cegiełkę, to zastanówcie się jednak dwa razy, nim kupicie wersję pecetową. Całość tragicznie zoptymalizowano, a gracze raportują liczne błędy i crashe. Poczekajcie na łatki albo wybierzcie konsole.
Nigdy nie wie, co ma napisać o sobie. Fizycznie przebywa we Wrocławiu, mentalnie na Wyspach Kanaryjskich. Skończyła anglistykę, więc biegle posługuje się ponglishem. Dużo czyta i dużo myśli o tym, że fajnie byłoby dużo pisać. Coś tam jej nawet wydali za granicą. Kocha RPG w formie stołowej i komputerowej. Ma zdecydowanie zbyt wiele przegranych godzin w Hadesa i Baldur’s Gate 3. Psychofanka Arcanum.